Ericsson on julkaissut ConsumerLab-osastonsa tekemän tutkimuksen vuoden 2016 trendeistä. Maailmanlaajuisen tutkimusohjelman tulokset edustavat parhaimmillaan kymmenien suurkaupunkien ja noin miljardin ihmisen mielipiteitä. Esille nostetaan kymmenen ”kuuminta trendiä”, joita telemarkkinoiden uskotaan seuraavan tulevina vuosina. Monia ennusteita värittävät tekoäly ja virtuaalitodellisuus.
Enemmän jalat maassa pitäviä trendejä ovat esimerkiksi verkostoitumisen ja suoratoiston kasvu. Jo nyt joka kolmas kuluttaja ottaa osaa johonkin jakamiskeskeiseen ja sosiaaliseen palveluilmiöön. Suoratoiston taas uskotaan kasvavan diginatiivien sukupolvien myötä. Tällä hetkellä 46 prosenttia 16-19-vuotiaista viettää vähintään tunnin YouTube-videopalvelussa joka päivä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Futuristisemmat näkemykset uskovat tekoälyn ja VR-tekniikan muuttavan ihmisten elämää tuntuvasti tulevina vuosina. Ericssonin mukaan puolet älypuhelinkäyttäjistä uskoo kyseisten laitteiden häviävän viiden vuoden sisällä. Tilalle odotetaan tekoälyjen tukemia vuorovaikutustapoja, jotka eivät vaadi näyttöjä.
Teknologian odotetaan muuttavan elämäämme myös hyvin konkreettisesti. 44 prosenttia vastanneista haluaisi tulostaa oman ruokansa ja tuntuvat 80 prosenttia haluaisi hyödyntää näköä, kuuloa ja muistia parantavaa teknologiaa. Toisin sanoen puettavan teknologian odotetaan ja jopa toivotaan siirtyvän kehomme sisälle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »