Tuore tutkimus on paljastanut, että tietyt hands-free-järjestelmät ovat autoa ajavalle häiritsevämpiä kuin toiset. Mukana testissä oli sekä puhelinvalmistajien äänikomennettavia apulaisia että autovalmistajien omia järjestelmiä.
Yhdysvaltojen autoliitto AAA on uudessa tutkimuksessaan vertaillut useiden hands-free-järjestelmien häiriötasoja toisiinsa. Tulosten perusteella kaikki järjestelmät vievät kuskin huomiota, mutta hieman eri määrin.
Järjestelmiä testattiin AppleInsiderin mukaan hyödyntämällä äänikomentoja esimerkiksi puhelujen tekemiseen ja musiikin vaihtamiseen. Testien perusteella järjestelmät asetettiin viiden pisteen asteikolle, jolla korkeampi pistemäärä merkitsee suurempaa häiritsevyyttä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google Now, Microsoftin Cortana ja Applen Siri häiritsevät kaikki tutkimuksen mukaan kuskia. Häiritsevyyden tasossa on kuitenkin eroja. Google Now koettiin pienimmäksi pahaksi ja sai tulokseksi arvosanan 3,0. Perässä saapui Siri pisteillä 3,4 ja häiritsevin oli Cortana pisteillä 3,8.
Arvosanat huononivat autta linjan, kun tehtäväksi otettiin haastavampi tekstiviestin lähettäminen äänikomennoilla. Tällöin Google Now sai pisteikseen 3,3. Sirille taas napsahti 3,7 ja Cortanalle korkeat 4,1.
Pienten järjestelmäkohtaisten erojen ohella tutkimuksen tärkein tulos lienee, että kaikkien hands-free-toimintojen tekeminen ajaessa vie kuskin huomiota ja tuo turvariskejä. AAA:n toimitusjohtaja Peter Kissinger toteaakin, että häiriötekijöiden viipyilevät vaikutukset on helppo aliarvioida. ”Tulokset vihjaavat, että motoristit voisivat missata Stop-kylttejä, jalankulkijoita ja muita ajoneuvoja mukautuessaan takaisin ajamiseen”, Kissinger selittää. Häiritsevät vaikutukset voivat tutkimuksen perusteella kestää jopa 27 sekuntia tehtävän suorittamisen jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »