Kisa musiikin suoratoistopalveluista kiihtyy, kun Apple käynnistää oman kuukausimaksullisen palvelunsa tämän kuun lopulla ja nyt Google lähtee kisaamaan Spotifyn maksutonta versiota vastaan Yhdysvalloissa. Google Play Music -palveluun ilmestyy mainosrahoitteinen suoratoistopalvelu, jota kuka tahansa sopivan laitteen omistaja voi käyttää.
Googlella on aiemminkin ollut tarjolla musiikin suoratoistokanavia sen maksaville Play Music -asiakkaille, mutta tästä päivästä eteenpäin palvelu on mainosten turvin tarjolla myös niille, jotka eivät palvelusta maksa. Palvelu tarjoaa useita erityylisiä suoratoistokanavia, joiden soittolistat ovat käsin poimittuja. Spotifysta poiketen Googlen palvelussa ei voi itse valita kappaleita, vaan ainoastaan valmiita soittolistoja tai ”radiokanavia”, jotka voivat perustua esimerkiksi tiettyihin kappaleisiin tai esittäjiin.
Google Play Musicin tuotepäällikkö Elias Romanin mukaan palvelusta on haluttu tehdä mahdollisimman helppokäyttöinen, sellaisille kuuntelijoille, jotka eivät halua olla jatkuvasti painamassa nappeja. Maksuttomassa palvelussa on useita rajoitteita, joita maksullisessa Play Music -palvelussa ei ole. Kappaleita voi hypätä yli enintään kuusi tunnissa, kappaleita ei voi kelata kumpaankaan suuntaan, eikä palvelu edes kerro seuraavaksi tulossa olevaa kappaletta. Yksi etu Googlella kuitenkin on Spotify’hin verrattuna. Sen palvelussa nimittäin musiikki on tarjolla 320 kilobitin virralla, kun Spotifyn maksuttomassa versiossa musiikki on tarjolla puolet heikommalla äänenlaadulla, eli vain 160 kilobittiä sekunnissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen maksuton suoratoistopalvelu käynnistyi Yhdysvalloissa tänään, mutta vielä ei ole tiedossa, minkälaisella aikataululla palvelua voitaisiin Suomeen odottaa.
Googlen palvelusta uutisoi The Verge.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »