Selaimestaan tutun Operan alla toimii Opera Mediaworks -markkinointiosasto, jonka uusin raportti valaisee mobiilimainostuksen kenttää vuoden 2015 alussa. Raportin mukaan Android tuotti vuoden alussa ensimmäisen kerran iOS-käyttöjärjestelmää enemmän mainostuloja.
Opera Mediaworks mittaa säännöllisesti, kuinka suuri osa sen markkinointialustan liikenteestä ja mainostuloista tulee eri käyttöjärjestelmien kautta. Vuoden 2014 alussa Android nousi ensimmäisen kerran liikenteen määrässä Applen iOS-alustan ohi. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä sama tilanne jatkuu, sillä Android tuotti Operan mukaan 65,17 prosenttia maailmanlaajuisesta verkkoliikenteestä. iOSin osuudeksi jäi 22,34 prosenttia.
Aiemmin iOS on vienyt pidemmän korren tuotetuissa mainostuloissa. Tänä vuonna tämäkin tilanne on kääntynyt päälalleen, kun Android kiilasi tiukasti Applen käyttöjärjestelmän ohi. Android tuotti 45,77 ja iOS 45,44 prosenttia Opera Mediaworksin mittaamista mainostuloista. Huomattavaa on kuitenkin, että iOS ylsi lähes samoihin tulolukemiin paljon pienemmällä liikenneosuudella, mikä tekee siitä tehokkaamman tulojen tuottajan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pääasiassa nämä mittaukset tuloksineen ovat kiinnostavia mainostajille. Tietyissä tilanteissa on kuitenkin myös kuluttajan etu tietää, mistä alustoista mainostajat todennäköisimmin ovat kiinnostuneita. Tarkempia tilastoja löydät halutessasi Opera Mediaworksin raportista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »