Viime viikkoina Yhdysvaltojen teknologia-alan medioissa ja pääomasijoittajapiireissä on kohistu hurjissa määrin uudesta live-videoiden Meerkat-sovelluksesta Applen iPhonelle.
Linkit Meerkat-lähetyksiin ja keskustelu sen ja mobiilien live-videoiden tulevaisuudesta valtasi suuren osan teknologiablogien kirjoittajien ja sijoittajien Twitter-virtaa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, ettei median ja sijoittajien Meerkat-hype tarttunutkaan lainkaan suurempaan yleisöön.
Meerkat ei nimittäin onnistunut murtautumaan App Storen iPhone-latauslistalla Yhdysvalloissa ikinä edes TOP 100:aan, ja nyt sijoitus romahtaa tasaisesti – eilen Meerkat tipahti jo sijalle 669. Lisäksi muualla kuin Yhdysvalloissa Meerkat vielä yleisesti ottaen menestyy vieläkin heikommin TOP-listoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meerkatin purjeista tuulta on vienyt ehdottomasti myös pääosin samalla idealla liikkeellä olevan Twitterin uuden Periscope-sovelluksen julkaisu viisi päivää sitten. Periscope on pärjännyt latauslistalla huomattavasti paremmin – kun Meerkat ei ikinä päässyt TOP100:aan, on Periscope ollut siellä toistaiseksi joka päivä julkaisunsa jälkeen. Tosin aivan kuumimmille TOP10-kärkisijoille ei sekään ole tietään löytänyt.
Startup-yritys Meerkat onnistui nostamaan 12 miljoonan dollarin rahoituskierroksen juuri ennen sen nyt nähtävää romahduksen alkamista latauslistoilla.
Suomalaisanalyytikko ja mobiilisovellusmarkkinoita pitkään seurannut Tero Kuittinen kritisoi kovin sanoin mediaa Meerkatin hypettämisestä sekä sijoittajia päätösten tekemisestä faktoihin perustumatta. ”Noin kolme päivää sen jälkeen, kun se sulki avokätisen rahoituskierroksen, Meerkat kuoli rumalla ja häpeällisellä tavalla”, kirjoittaa Kuittinen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Meerkatin niin sanotun menestyksen luojana oli muutama länsirannikon teknologiabloggaaja, jotka onnistuivat vikittelemään merkittävät sanomalehdetkin kertomaan ilmiöstä, jota ei oikeasti ollut olemassakaan”, heittää Kuittinen.
Kuittisen näkemyksen mukaan Meerkatilla ei ole myöskään tulevaisuutta. ”Sovellukset, jotka eivät murtaudu TOP 100:aan debyytissään eivät lähes koskaan osoittaudu kestävällä tavalla menestyviksi, tehtiinpä niihin kuinka muutoksia tahansa. Tämä on mobiilisovellusalan perustieto.”
Twitterin Periscopea on yleisesti pidetty hiotumpana ja viimeistellympänä sovelluksena kuin Meerkatia, joka syntyi alun perin startupin sivuprojektina viikonloppukoodailun merkeissä.
Lisäksi Periscope tarjoaa parempia mahdollisuuksia videoiden katseluun muuten kuin vain livenä. Live-videolähetyksiin perustuville sovelluksille menestyksen saavuttaminen on aina ollut perin vaikeaa, koska katsojien saaminen riittävän suurissa määrin mukaan juuri oikealla hetkellä on hyvin hankalaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kun yhdistetään hankala lähtökohta live-videoilla ja se, että Meerkat kohtaa nyt kilpailijana Twitterin Periscopessa useammalla tavalla paremman sovelluksen, tunnetummalta tekijältä ja mahdollisuudella tuoda se paremmin esiin yli 250 miljoonalle Twitterin kuukausikäyttäjälle, on Meerkatilla todellakin edessään hankala paikka lähteä uuteen nousuun.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »