Tänään viime vuoden tuloksestaan kertoneen Rovion suuri investointikohde parhaillaan on vuonna 2016 ensi-iltansa saava, jo pitkään puhuttu Angry Birds -elokuva.
Roviolla toivotaan elokuvasta itsestään hittiä, mutta sen kautta myös nostetta oheistuotemyyntiin, jonka 43 prosentin lasku oli muun muassa Rovion viime vuoden tulosromahduksen takana. Rovion kokonaisliikevaihto putosi viime vuonna edellisvuodesta yhdeksällä prosentilla ja liikevoitto rysähti 73 prosenttia, 36,5 miljoonasta 10 miljoonaan euroon.
”Mediapuolella iso juttu on ensi vuonna tuleva Angry Birds -elokuva. Sen tuotantobudjetti ja markkinointikulut ylittävät vuosiliikevaihtomme, joten ei voi sanoa, ettemme yrittäisi ja ottaisi riskejä”, sanoo Rovion toimitusjohtaja Pekka Rantala Kauppalehden haastattelussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rovion viime vuoden liikevaihto oli 158,3 miljoonaa euroa, joten tulevan elokuvan osalta panostukset ovat valtavaa kokoluokkaa. Itse elokuvan tuotantobudjetin kooksi Rovio on kertonut 70 miljoonaa euroa. Tämän päälle tulevat vielä markkinointi- sekä muut kulut. ”Elokuva saa oheistuotemyynnin taas kasvuun”, odottaa Rantala. Oheistuotteiden valikoimaa ei olla kasvattamassa, mutta jakelua yritetään laajentaa.
Pelipuolella Rovion siirtymä ilmaispeleihin, joissa pelaajat voivat halutessaan tehdä pelinsisäisiä ostoja esimerkiksi kehityksen vauhdittamiseksi tai pelin räätälöimiseksi, on edelleen kesken. Rovion mukaan sen pelejä ladattiin viime vuonna hyvin – yli 600 miljoonaa kertaa – mutta pelit eivät tuottaneet vielä odotuksien mukaan rahaa. Rovio nousi aikanaan huipulle peleillä, joissa pääasialliset tulovirrat kertyivät pelien latauksista, ei myöhemmin tapahtuvista ostoista. Sittemmin markkinat ovat muuttuneet.
Viime vuonna Rovio onnistui kasvattamaan mainostulojaan sekä peleistä että animaatiosisällöstään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rovio hakee kasvua erityisesti oheistuotemyynnin uudelleenherättämisestä sekä medialiiketoiminnasta, johon myös tuleva elokuva lukeutuu. Pelit toivat viime vuonna 110,7 miljoonaa, oheistuotteet 41,4 ja mediabisnes 6,2 miljoonaa euroa. ”Tavoite on, että viiden vuoden päästä jokainen kolmesta osiosta tekee yli sadan miljoonan liikevaihtoa”, maalasi toimitusjohtaja Rantala Kauppalehdelle tulevat askelmerkit.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »