Mobiilimaksaminen tekee taas parhaillaan tuloaan kovalla tahdilla monesta eri suunnasta. Apajille pyrkii omalla sovelluksellaan myös suomalainen startup-yritys Wolt, jonka palvelu avasi ovensa viime viikon lopulla.
Wolt on saanut viime kuukausina runsaasti mediahuomiota, koska yrityksen perustajiin muun muassa lukeutuvat Slushin pääjärjestäjänä mainetta niittänyt Miki Kuusi sekä Elias Pietilä, yksi ensimmäisiä ja maineikkaimpia suomalaisia iPhone-sovelluskehittäjiä. Marraskuussa Slushin yhteydessä Wolt kertoi nostaneensa 400 000 euron siemenrahoituskierroksen Suomen ykkösrivin varhaisen vaiheen pääomasijoittajilta Inventurelta ja Lifeline Venturesilta sekä muilta sijoittajilta.
Mobiili.fin ensimmäisen testikerran perusteella Woltin hypetys ei ole tapahtunut syyttä, sillä palvelu antoi itsestään kokeilussa loistavan kuvan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Woltin idea on, että oman ravintola- tai kahvilatilauksensa, sekä myös maksun, voi suorittaa kokonaisuudessaan jo ennen paikkaan saapumista. Maksu hoituu sovellukseen tallennetun kortin kautta ja kaupanteon jälkeen kuitti ostoksesta löytyy itse sovelluksesta sekä saapuu myös sähköpostiin, jollei tätä ole poistanut käytöstä asetuksista.
Tekemänsä tilauksen voi pääsääntöisesti nauttia valintansa mukaan joko paikan päällä tai ottaa mukaan. Suomessa vastaavaa palvelua ei ole aiemmin nähty, mutta maailmalta löytyy jo samansuuntaisia ideoita.
Wolt ei ole viestinyt palvelustaan vielä suurelle yleisölle, vaan se on suunnitelmissa vasta aikaisintaan tämän viikon aikana – tämä Mobiili.fin raportti onkin ensimmäinen media-artikkeli itse palvelun käytöstä. Palvelu on kuitenkin auki jo kaikille halukkaille ja Woltin voi ladata iPhonelle App Storesta. Woltia kehitetään jo myös Androidille, mutta julkaisu ei ole vielä tapahtunut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Woltissa toistaiseksi mukana olevat ensimmäiset ravintolat ja kahvilat löytyvät Helsingistä. Mukana ovat Fafa’s kolmella paikalla (Kamppi, Iso Roobertinkatu, Ooppera), Dennis kahdella paikalla (Kamppi, Bulevardi), Street Gastro kahdella paikalla (Albertinkatu, Vaasankatu), Aschan Kamppi, Kaffecentralen, Sanomakahvila, Döner Harju, Enter Kafe Kisahalli, sekä Wrong Asia Kitchen Yliopistokatu. Aivan pian mukaan ovat tulossa lisäksi Johto Café sekä Wayne’s Coffee. Wolt vihjaa jo myös yhteistyöstä suurempien ketjujen kanssa ja paikoista myös Helsingin ulkopuolella.
Testasimme Woltia Kampin Fafa’sin kanssa ja kaikki sujui ilman mitään ongelmia – loistavasti ja täsmälleen, kuten sopi odottaa.
Halutun ruokavaihtoehdon valinta listalta onnistui helposti, minkä jälkeen tilauksen ainoa lisävaihe onkin tilauksen tarkistaminen ja hyväksyminen. Erityisen ilahduttavia ovat Woltin jatkuvasti tarjoamat päivitykset tilauksen etenemisestä: 1) tilaus vastaanotettu 2) ihminen on nähnyt tilauksen 3) tilausta valmistetaan 4) ruoka on valmiina. Tilauksen tein kello 13.03 ja valmistumisajaksi annettiin viisi minuuttia. 13.08 saapuikin ilmoitus tilauksen olevan valmis noudettavaksi ja 13.10 kävelin jo ulkona noutamani tilauksen kanssa. Noudettaessa tilausta täytyy vain mainita Woltista ja oma nimi. Koko tilausprosessi käydään vielä tarkemmin läpi alla kuvien kera.
Woltista on nyt ulkona ensimmäinen versio, joten jatkokehitystä on luvassa monella saralla. Esimerkiksi palveluun liittyminen onnistuu vasta Facebook-tilillä, mihin on tulossa jatkossa muutos. Kokonaisuutena Woltin rekisteröitymisprosessiä täytyy kehua jo nyt yhdeksi fiksuimmista ja loppuun asti mietityimmistä, mitä olen ikinä nähnyt missään sovelluksessa. Kaikki toimii kuten pitääkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Täysin ilmiselvien tulevaisuuden parannusten (lisää käyttöpaikkoja) ohella itse sovellusta voisi kehittää muun muassa tuomalla eri kahvi/ruoka- ja muista lisukevaihtoehdoista tarjolle laajempia tietoja & kuvia, jolloin tilaaminen olisi miellyttävämpää myös paikoissa, joiden lista ei ole itselle entuudestaan tuttu.
Testasimme Woltia nyt myös varsin rauhalliseen aikaan ja yhdessä paikassa. Palvelun käytön sujuvuus voi vaihdella eri mukana olevissa paikoissa sekä kiireisyyden mukaan. Teoriassahan Wolt markkinoi palveluaan ajan säästöllä – jonottamisen ja odottamisen tarpeen poistumisella sekä maksun hoitumisella jo ennakkoon.
Woltin käyttö on asiakkaalle maksutonta. Yrityksen bisnes perustuu provision ottamiseen sen kautta tapahtuvasta myynnistä mukana olevilta kauppiailta. Näille Wolt perustelee ratkaisuaan lisäasiakkailla, ajan vapautumisella tuottavampaan työhön sekä yhteydenpitoon asiakkaisiin. Kauppiaspuoli käyttää Woltia tablettilaitteella.
Menestyksekkääseen, merkittävän kokoiseen liiketoimintaan Woltilla on vielä edessään pitkä matka. Mobiilimaksamisen historia on täynnä epäonnistuneita yritysruumiita. Syynä on ratkaisujen valtava ”muna-kana-ongelma”: jollei ole maksavia asiakkaita, ei uusi ratkaisu kiinnosta kauppiaita. Ja toisinpäin. Woltilla ei ole tähän mitään patenttiratkaisua, mutta kenties aika on nyt oikea, tuote hiottu ja yritys onnistuu tekemään asiat sopivalla rytmillä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Woltin tarkoitus ei ole jäädä Suomen markkinoille, vaan jo alkuvaiheesta alkaen katse on suunnattu ulkomaille – aluksi Helsingistä eteenpäin Euroopan suuriin pääkaupunkeihin.
Suomessa on osattu tehdä mobiilipelejä, mutta kuluttajille mobiilisovelluksia tekevien startupien osalta täältä ei ole tullut paljoa mainitsemisen arvoisia avauksia. Wolt antaa kuitenkin toivoa tällä saralla tulevasta menestyksestä.
—
Näin sujui Wolt-testitilauksemme
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »