Mobiilipelaamisen kantava trendi ovat jo pidempään olleet niin sanotut free-to-play- tai freemium-pelit. Nämä tuotteet ovat ilmaisia ladata, mutta pelaamista voi halutessaan maustaa tai nopeuttaa käyttämällä oikeaa rahaa pelin sisällä. Toimimallista on sekä hyviä ja rehtejä että huonoja ja rampauttavia esimerkkejä. Apple onkin halunnnut varmistaa, että iOS-käyttäjät löytävät halutessaan perinteisempääkin pelitarjontaa.
The Vergen mukaan Apple on alkanut mainostaa erikseen kertamaksullisia pelejä. Pay Once & Play -ryhmästä käyttäjät löytävät otsikon mukaisesti pelejä, joissa ei ole lainkaan sisäisiä lisäostomahdollisuuksia tai -pakotteita. Sen sijaan pelistä maksetaan tietty, yleensä pieni, rahamäärä ennen latausta, kuten ennen vanhaan.
Pikaisella vilkaisulla voisikin vaikuttaa siltä, että Apple vihjaa näin tukevansa enemmän kertamaksullisia pelejä. ”Nauti tuntikausia keskeytymättömästä hauskanpidosta ja kokonaisista kokemuksista”, uusi sovellusryhmittymä mainostaa. Näkökantaa tukevat useammat tapaukset, joissa Apple on joutunut vaikeuksiin sovellusten sisäisten ostojen tai App Storen markkinointimenetelmien vuoksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toisaalta, kuten The Vergekin huomauttaa, menestyvät ja sisäisiä ostoksia sisältävät sovellukset ovat hyvä tulonlähde myös Applelle. Näin katsoen kertamaksullisten pelien korostaminen voisikin olla vain keino saada käyttäjät kuluttamaan laajemmin. Joka tapauksessa käyttäjien on ainakin toistaiseksi helppo löytää App Storesta perinteisesti ostettavia pelejä, mikäli he niin haluavat.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »