Sosiaalisen median suosituimmista palveluista Twitter paljasti nyt myös vuoden 2014 viimeisen neljänneksen lukunsa. Tarina jatkui pääosin samana tuttuna jo kuin muutamana viime neljänneksenä: Twitterin liikevaihto kasvoi komeasti 97 prosenttia vuodentakaisesta 479 miljoonaan dollariin loka-joulukuussa, mutta käyttäjämäärän kasvu laahaa.
”Lopetimme vuoden liiketoimintamme edetessä loistavalla vauhdilla. Liikevaihdon kasvu kiihtyi jälleen koko vuoden osalta, ja meillä oli ennätykselliset neljännestason voitot oikaistulla käyttökatteella (EBITDA) mitattuna”, kommentoi Twitterin toimitusjohtaja Dick Costolo. ”Lisäksi, toistaiseksi trendi ensimmäisellä neljänneksellä johtaa meidät uskomaan, että ensimmäisellä neljänneksellä lisättäväien nettolisäkäyttäjien absoluuttinen määrä tulee olemaan samanlainen kuin mitä näimme vuoden 2014 kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana.”
Twitter kasvatti nyt aktiivisten kuukausikäyttäjiensä määrän 288 miljoonaan, mikä merkitsi 20 prosentin nousua edellisvuodesta mutta samalla vain vaivaisen neljän miljoonan eli 1,4 prosentin nousua edeltävän kolmannen neljänneksen lopusta 284 miljoonasta. Luku jäi myös anlyytikoiden 295 miljoonan käyttäjän ennakko-odotuksesta. Twitter yritti selittää pehmeitä lukuja sillä, että se menetti nyt neljä miljoonaa käyttäjää laskuista kolmansien osapuolten integraatiotavan muuttuessa. Yhdysvalloissa Twitterin käyttäjämäärä jämähti paikoilleen 63 miljoonaan kolmannella ja neljännellä neljänneksellä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Twitterin keskimääräinen käytön määrä sen käyttäjien keskuudessa on lisäksi jopa lähtenyt jo laskuun: aikajanakatselujen määrä nousi 181 miljardista 182 miljardiin kertaan edellisneljännekseltä ja keskimääräiset katselukerrat aktiivista kuukausikäyttäjää kohden laskivat näin 636 kerrasta 631 kertaan.
Twitter on hyvin mobiili yritys: 80 prosenttia sen käyttäjistä käyttää palvelua mobiilisti. Analyytikko-odotukset ylittäneestä 479 miljoonan dollarin liikevaihdostaan 432 miljoonaa Twitter ansaitsi mainoksista ja mobiilimainokset toivat tästä potista 88 prosenttia. Keskimäärin tuhatta aikajanan katselua kohden Twitter sai mainostuloja loka-joulukuussa 2,37 dollaria, missä oli kasvua 60 prosenttia vuodentakaisesta. Käytön kääntämisessä mainostuloiksi Twitter onnistuikin paljon paremmin vuonna 2014 kuin uusien käyttäjien houkutteleminen palvelun pariin.
Markkinat ovat kohdistaneet Twitteriin painetta viime aikoina: sijoittaja- ja analyytikkopuheissa on ollut esillä jopa toimitusjohtaja Costolon erottaminen. Wall Streetillä ei ole oltu tyytyväisiä Twitterin käytön lähes olemattomaksi taantuneeseen kasvuun. Muuta ylintä johtoaan Twitter onkin veivannut merkittävästi viimeisen vuoden aikana. Markkinoiden ensireaktio Twitterin tänäiseen tulosjulkistukseen oli negatiivinen kuuden prosentin laskulla, mutta sitten kurssi kääntyikin 5-7 prosentin nousulukemiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Twitterin raportoima nettotulos viimeiseltä neljännekseltä oli 125 miljoonaa dollaria tappiolla. Miinuksen puolelle raportoidun tuloksen painaavat 177 miljoonan dollarin osakepohjaiset kannustimet työntekijöille. Näistä ja tietyistä muista pienemmistä eristä oikaistuna nettotulos oli 79 miljoonaa dollaria verrattuna vuodentakaiseen 10 miljoonaan – kasvua 712 prosenttia.
Koko vuonna 2014 Twitter ylsi 1,4 miljardin dollarin liikevaihtoon 111 prosentin kasvulla, 578 miljoonan dollarin raportoituun nettotappioon sekä 101 miljoonan dollarin oikaistuun (non-GAAP) nettotulokseen.
Twitter on viime aikoina tehnyt muutamia uudistuksia palveluunsa, joista merkittävin on videoiden jakomahdollisuus suoraan Twitterissä. Lisäksi se toi mahdollisuuden keskusteluihin ryhmäyksityisviesteillä sekä toi tarjolle Audio-korttinäkymän, joka mahdollistaa musiikin kuuntelun suoraan twiitistä Android- ja iOS-laitteilla.
Mainostajille Twitter on viimeisimpänä tuonut Yhdysvalloissa mahdollisuuden tarjota suoraan käyttäjän luottokortille mainoksesta ladattavissa oleva etuja sekä tarkempia kohdennusvaihtoehtoja muun muassa käyttäjän tekemiin sovellusasennuksiin tai -ostoihin perustuen. Lisäksi mainosmahdollisuuksien saatavuutta laajennettiin myös maantieteellisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kassassa Twitterillä oli rahaa 3,6 miljardia dollaria vuoden lopussa.
Vuodelta 2015 Twitter ohjeistaa odottavansa 2,3-2,35 miljardin dollarin liikevaihtoa. Ensimmäisellä neljänneksellä tästä pitäisi kertyä 440-450 miljoonaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »