Kiinalainen Xiaomi, josta on kasvanut mobiilimaailman kuumin kasvaja viime vuosina, on paljastanut vuoden 2014 myyntilukunsa.
Xiaomi toimitti viime vuonna 61,12 miljoonaa Android-pohjaista älypuhelinta ja teki liikevaihtoa 74,3 miljardia juania (sisältäen verot) eli hieman vajaat 10 miljardia euroa. Kasvu on ollut hurjaa: vuonna 2013 Xiaomi ylsi vasta 18,7 miljoonaan älypuhelimeen ja 31,6 miljardin juanin liikevaihtoon. Älypuhelinten toimitusmääräänsä Xiaomi kasvatti kuitenkin 2014 huomattavasti nopeammin (+226 %) kuin liikevaihtoaan (+135 %). Laitteiden keskihinta on siis laskenut reippaasti. Vuonna 2012 Xiaomi toimitti vasta 7,2 miljoonaa älypuhelinta, joten kahdessa vuodessa vuotuinen myyntimäärä on yli 8-kertaistunut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vasta vuonna 2010 perustettu Xiaomi myy nykyisin älypuhelinten ohella muitakin laitteita, kuten tabletteja, televisioita ja ilmanpuhdistimia. Xiaomia on nimitetty ”Kiinan Appleksi”, lähinnä koska yhtiön tuotteista osan muodoissa on Applea kopioitu varsin räikeästi. Xiaomin kokonaisstrategia on kuitenkin omanlaisensa eikä suoraan seuraa Applea.
Xiaomin neljässä vuodessa tapahtuneen huikean nousun taustalla on ollut useita tekijöitä, muun muassa keskittyminen Kiinan nopeasti kasvaville markkinoille, tyylikkään muotoilun ja laitteiden hintoihin nähden hyvien ominaisuuksien yhdistäminen, välikäsien katteiden poistaminen myymällä puhelimet itse omassa verkkokaupassa mahdollistaen edullisen hinnoittelun sekä taidokas markkinointi Kiinan omissa some-palveluissa – muun muassa myymällä puhelimia erissä, jopa satoja tuhansiakin minuuteissa ja nousu näin otsikoihin. Toki Xiaomin nousu ajoittuu myös ajanjaksoon, jolloin Kiinassa valtio on edesauttanut paikallisten toimijoiden menestystä ulkopuolisten sijaan.
Xiaomi on laajentanut lonkeroitaan sijoittamalla yli 20 muuhun laiteyhtiöön, joiden tuotteilla se on voinut laajentaa omaa valikoimaansa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi kertoi nostaneensa hiljattain rahoitusta 1,1 miljardia dollaria. Rahoituksen yhteydessä Xiaomi arvostettiin jo 46 miljardin dollarin eli noin 37 miljardin euron arvoiseksi yritykseksi.
Xiaomi on suurin älypuhelinvalmistaja Kiinan kotimarkkinoillaan. Se on laajentunut myyntiään muutamiin muihin Aasian maihin, mutta Xiaomin länsimaihin laajentumisen hidasteena on yleisesti nähty yhtiön heikko patenttiasema. Toistaiseksi Xiaomi toimii ensisijaisesti maissa, joissa aineettomien oikeuksien suoja on heikko. Xiaomin Lei Jun viittasi kirjeessään myös jo Xiaomin kohtaamaan Ericssonin patenttihaasteeseen Intiassa.
Lei Jun toteaa kirjeessään, että Xiaomi on muuttunut haastajasta jo muiden jahtaamaksi ja kopioimaksi. ”Näin ollen, tämän vuoden aluksi, meidän täytyy nollata asenteemme ja aloittaa uudestaan matkamme”, Lei Jun herättelee joukkojaan uuteen taistoon.
Hänen mukaansa Xiaomi liikkuu eteenpäin kolmella saralla: uudet tuotteet ja palvelut, ekosysteemin laajentaminen sekä maantieteellinen laajentuminen uusille markkinoille. Jo tänään Xiaomi julkisti uuden Redmi 2 -puhelimen sekä uusi lippulaivalaite on tulossa 15. tammikuuta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »