Kiinalaisen Huawein itsensä rinnalle kasvattaman toisen brändin, Honorin, älypuhelinten myyntimäärä on noussut 20 miljoonaan vain yhdestä miljoonasta viimeisen vuoden aikana, kertoo uutistoimisto Reuters.
Honor-puhelimia on kaupattu jo vuodesta 2012 asti, mutta tuolloin ne kuuluivat vielä vahvasti Huawei-merkin alle. Sittemmin Honoria on alettu erottamaan enemmän ja enemmän itsenäiseksi ja nykyisin uusimmat mallit kantavatkin vain pelkästään Honor-nimeä sekä niitä markkinoidaan ja myydään Huaweista erikseen.
Osansa Honorin myynnin kasvussa on ollut myyntialueen kasvulla. Euroopan markkinoille Honor-brändi lanseerattiin tänä syksynä yhdessä uuden Honor 6 -puhelimen kanssa. Sittemmin se on saanut seuraa jo myös kookkaammasta Honor 6 Plus -mallista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei on Honorin osalta luottanut samaan verkkokaupan suoramyyntistrategiaan kuin nopeiten kasvava kiinalaisvalmistaja Xiaomi, joka on vuoden 2010 perustamisensa jälkeen hämmästyttävän nopeasti kivunnut maailman suurimpien älypuhelinvalmistajien joukkoon. Honor-puhelintenkin myynti tapahtuu pääasiassa eri verkkokauppojen ja avointen markkinapaikkojen kautta.
Suomessa Honorin myyjänä toimii poikkeuksellisesti operaattori, Elisa, mutta sekin vain verkkokauppansa kautta. Honor 6 oli marraskuussa Elisan verkkokaupan kolmanneksi myydyin älypuhelin. Koska Honoria ei myydä liikkeissä, Elisan yksityisasiakkaiden kokonaismyyntilistalla se ylsi kuitenkin vasta 10. myydyimmäksi.
Verkkomyyntistrategia mahdollistaa pienemmät kulut ja myös osittain vähemmät väliportaat, joiden myötä puhelinten hintaa kuluttajille voidaan painaa alaspäin suhteessa ominaisuuksiin. Honorin toimitusjohtajan Jeff Liun mukaan yleensä alalla jakelukustannukset voivat olla jopa 30 prosenttia laitteiden hinnasta. ”Verkkokauppa muuttaa massiivisesti perinteisiä jakelukanavia älypuhelinalalla, ja meidän pitää myös mennä siihen suuntaan”, totesi Liu Honor 6 Plussan julkistuksen yhteydessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Honor tuo Huawein kokonaismyynnistä tänä vuonna ehkä jo noin neljänneksen. Suuri osa Huawein kokonaismyynnin kasvusta onkin Honorin tuomaa.
Nopeasti kasvanut Xiaomi ei ole vielä läsnä Euroopassa, vaan sen myynti keskittyy pääasiassa vain Kiinaan sekä joukkoon muita Aasian maita, kuten Intia. Xiaomin maailmalle lähtöä jarruttaa muun muassa sen erittäin heikko asema patenttineuvotteluissa – nuorelle yhtiölle ei ole vielä syntynyt paljoakaan omia patentteja, joten se joutuu pulittamaan pitkän pennin alan vanhemmille toimijoille niiden patenttien lisensoinnista. Huawein asema tältä osin vahvempi, sen jo pidemmän historian sekä myös suuren verkkolaiteliiketoiminnan myötä.
Eri lailla toimivien brändien, kuten Xiaomi ja Honor, myös muut Androidiin tuotteensa perustavat kiinalaisvalmistajat sekä paikalliset valmistajat erityisesti Intiasta, mutta myös muualta, syövät erityisesti Samsungin markkinakakkua ja ovat keskeinen syy sen globaaliin myynnin ja tuloksen laskuun.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »