Nokian brändi alkaa pikku hiljaa katoamaan kuluttajalaitteista. Microsoft on siirtynyt puhelimissaan omaan brändiinsä ja samalla Nokia-nimi on poistunut sen laitteista. Nokian brändi on kuitenkin edelleen vahva ja yhtiö haluaakin, että se on jatkossakin kuluttajien nähtävilla. Asiasta uutisoi Tivi.
Yhtiön brändi on edelleen vahva ja joidenkin listauksien mukaan se on edelleen maailman sadan arvokkaimman brändin joukossa. Interbrandin listauksessa Nokian brändin arvoksi kerrotaan 3,2 miljardia euroa.
Tänä vuonna Slushissa nähtiin Nokia N1 -tabletti – jossa nokialaisuutta lienee ainoastaan nimi ja osakseen tuotekehittely. Nokia lisensoi nimensä Foxconnin käyttöön, joka valmistaa tabletin ja hoitaa sen jakelun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia haluaa varmasti ylläpitää brändiään, jos yhtiö pyrkii vielä myöhemmin kuluttajamarkkinoille. Nokian brändi on luultavasti vahvimmillaan Aasiassa – etenkin Kiinassa ja Intiassa. Lisensoimalla Nokia-brändiä yhtiö pystyy pitämään Nokia-nimen kuluttajien mielessä ja tietenkin saa siitä taloudellista hyötyä.
Nokia pistää kuitenkin tällä hetkellä panoksiaan verkkoihin ja HERE-paikkatietopalveluihin. Yhtiö ei ole myöskään lopettanut uusien innovaatioiden kehitystä, vaan siitä vastaa vanhaan tapaan Advanced Technologies -yksikkö, joka vastaa Nokian patenteista.
Yhtiö tekee tällä hetkellä mukavasti rahaa patenteilla. Ne tuottavat Nokialle noin 600 miljoonaa euroa vuodessa – enemmänkin olisi saatavilla. Monet yhtiöt pelkäsivät, että Nokiasta tulisi niin sanottu patenttitrolli, kun yhtiö myi matkapuhelintoimintansa Microsoftille. Tämä pelko ei ainakaan vielä ole toteutunut. Nokian kyllä huhutaan aloittaneen muutaman patenttitaiston eri puolilla maailmaa eri valmistajien kanssa, mutta mitään varmaa tietoa ei ole tullut.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »