Helsingissä on tänään pyörähtänyt jälleen käyntiin Euroopan suurin sijoittaja- ja kasvuyritystapahtuma Slush. Kyseessä on vuosittain Helsingissä järjestettävä kaksipäiväinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma, joka tuo yhteen kasvuyritykset, kansainväliset sijoittajat, suuryritykset ja median eri puolilta maailmaa.
Tapahtumaan odotetaan viimeisimpien lipunmyyntitietojen mukaan yli 13 400 henkilöä yhteensä 79 maasta. Kasvuvauhti on ollut kova. Ensimmäinen tapahtuma vuonna 2008 veti paikalle 250 ihmistä ja viime vuonna Slushissa vieraili noin 7000 ihmistä.
Yrityksiä, sijoittajia, mediaa, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita toisiinsa yhdistävässä Slushissa on edustettuna yhteensä 3600 yritystä, joista noin 1400 on rahoitusta hakevia, alle 50 henkilöä työllistäviä alkuvaiheen kasvuyrityksiä. Suomen ohella suurimmat osallistujamaat ovat Venäjä, Ruotsi, Viro, Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Saksa. Sijoittajia odotetaan tapahtumaan saapuvaksi noin 750.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tapahtuman avaa pääministeri Alexander Stubb yhdessä pääjärjestäjä Miki Kuusen kanssa. Muita puhujia tapahtumassa muun muassa aasialainen yrittäjä-miljardööri Hiroshi Mikitani, pörssilistatun Trulia-yhtiönsä heinäkuussa 3,5 miljardilla dollarilla myynyt Sami Inkinen, maailman kaikkien aikojen suurimman osakeannin tehneen Alibaban teknologiajohtaja Wang Jian sekä Spotifyn perustajajäsen ja hallituksen puheenjohtaja Martin Lorentzon. Lavalle nousevat myös muun muassa Venäjän varapääministeri Arkady Dvorkovich sekä Viktor Vekselberg, yksi Venäjän ja maailman rikkaimmista miehistä. Paikalla on myös ministereitä Ranskasta, Vietnamista ja Virosta.
Slush teki tänä vuonna myös 43 maata kattavan maailmankiertueen, jonka se päätti loka- marraskuun vaihteessa soittamalla soittamalla Nasdaq-markkinapaikan päätöskelloa New Yorkissa. Kellonsoiton jälkeen Slushin mainosvideo pyöri ruuhka-aikaan tunnin ajan maailman suurimmalla, seitsenkerroksisella videonäytöllä New Yorkin Times Squarella, minkä jälkeen tilaisuus huipentui Spotifyn Yhdysvaltojen päämajassa järjestettyyn, loppuunmyytyyn Slushin paikallistapahtumaan.
Slush pyrkii rakentamaan Helsingistä globaalisti tunnettua teknologiakeskittymää, joka houkuttelee osaamista ja pääomia eri puolilta maailmaa. Tapahtuma on kansainvälisesti poikkeuksellinen, sillä sen järjestää voittoa tavoittelematon yhteisö.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Meidän unelmamme on, että kahdenkymmenen vuoden aikana Suomesta rakennetaan samanlainen paikka kansainväliselle kasvuyritys- ja teknologiayhteisölle kuin esimerkiksi Cannes on liikkuvalle kuvalle tai Milano muodille. Sillä hetkellä kun suurimpien yhdysvaltalaisten ja aasialaisten pörssiyritysten johtajat tulevat käymään täällä säännöllisesti, on siihen päästy. Voi olla että tämä on jopa mahdoton tavoite saavuttaa, mutta sitä kohti mennään”, pääjärjestäjä Miki Kuusi toteaa.
Mobiili.fi on luonnollisesti paikalla raportoimassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »