Yöelämäsovellus Yossa palkittiin parhaan kansainvälisen potentiaalin omaavan palvelun pääpalkinnolla Suomen Paras Mobiilipalvelu 2014 -kilpailussa tänään.
Yossa-palvelun kautta sovelluksen käyttäjät voivat hyödyntää mukana olevissa baareissa ja yökerhoissa erilaisia tarjouksia ja etuja, minkä ohella sovellus tarjoaa myös tietoja lähialueen tapahtumista ja baareista yleisemmällä tasolla. Tarjous sovelluksessa käytetään avaamalla ja esittämällä se baarin tiskillä tai ovella.
”Visiomme on luoda äärimmäisen helppo työkalu, joka kertoo kaiken mielenkiintoisen tiedon yöelämästä”, toteaa perustaja ja toimitusjohtaja Matti Lamminsalo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yossa on saatavilla Androidille Google Playsta ja iPhonelle App Storesta. Lisäksi palvelun löytää myös verkosta yossa.fi-osoitteesta.
”Useamman epäonnistuneen yökerhoillan jälkeen rupesin pohtimaan suomalaista juomakulttuuria ja sen alkoholikeskeisyyttä. Suomalaisten nuorten yöelämä käyttäytymisessä päällimmäisenä on humaltuminen, sen jälkeen tulee muu kokeminen – muun muassa keikat, stand-up ja hyvät cocktailit ja niin edelleen. Halusin kokea jotain huikeaa tulevana viikonloppuna ja en löytänyt edes yhtään hyvää verkkosivua, joka antaisi vastauksen kysymykseen mihin kannattaisi mennä viettämään iltaa viikonloppuna. Puhuin ideasta firman toisen perustajan Tim Mellerin kanssa ja jo noin viikon päästä olimme kasaamassa liiketoimintasuunnitelmaa”, kertoi Lamminsalo Yossan syntyhistoriasta Mobiili.fille.
Yossaa kehittää Sankarimedia Oy, joka aloitti aikanaan palvelun aluksi Suomessa Yössä.fi-nimisenä. Sittemmin palvelun kansainvälistymisen myötä nimeksi on tullut laajemmin Yossa. Suomen lisäksi Yossa toimii jo Espanjan Barcelonassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kesän aikana yritys keräsi aiemman rahoituksen jatkoksi 300 000 euron uuden rahoituskierroksen, jonka jälkeen yrityksestä nyt kolme perustajaa omistavat noin puolet, muut työntekijät 15 prosenttia ja sijoittajat 35 prosenttia. Yossa tienaa, kun käyttäjät käyttävät baarien sen kautta tarjoamia etuja.
”Yli vuoden taustatyön pohjalta Yossa lanseerattiin Barcelonan yöelämämarkkinoille alkukesästä 2014. Palvelu on saanut vahvan jalansijan Barcelonassa, jossa se toimii yhteistyössä yli 60 yökerhon ja baarin kanssa. Siellä päätuote on Yossa-nimilistat, joiden kautta kuluttajat pääsevät VIP-jonon kautta maksutta kaupungin parhaisiin yökerhoihin. Tällä hetkellä Yossan kautta eri yökerhojen nimilistoille ilmoittaudutaan yli 5 000 kertaa kuukaudessa! Yhteensä sovellus on ladattu noin 15 000 kertaa Barcelonassa”, kertoo Lamminsalo.
Seuraavia kohteita Yossan laajentumiselle ovat suuret eurooppalaiset kaupungit, kuten Lontoo, Dublin ja Berliini. Barcelonan on tarkoitus toimia mallina tulevalle laajentumiselle.
Lamminsalon mukaan ensimmäisenä tietyllä markkinalla suuremmaksi kasvavalla on etu puolellaan. ”Useissa Euroopan maissa on startup-tiimejä, jotka kehittelevät yöelämään liittyviä sovelluksia. Olemme näitä kuitenkin selkeästi edellä ja Barcelonan proof-of-conceptin jälkeen pystymme skaalaamaan valmiin palvelun markkinoille muiden etsiessä vielä oikeaa mallia ja toimintatapaa”, Lamminsalo valottaa mahdollisuuksia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yossaa on kehitetty kolme vuotta ja välillä on suuntaakin jouduttu vaihtamaan kolmen vuoden kehitystyön aikana. Haasteita on riittänyt. ”Jos startup-yrittäminen pitäisi tiivistää yhteen lauseeseen olisi se ’jatkuvaa mielenkiintoisten ongelmien ratkaisemista’. Eli onhan tämä alusta asti ollut yhtä isoa haastetta, varsinkin kun toimitaan alalla, jossa luodaan täysin uusia asioita ja jonka tulevaisuuden ennustettavuus on vaikea. Isoin tähän astinen haaste on ehdottomasti Barcelonan proof-of-conceptin loppuunvieminen seuraavien kuukausien aikana ja tätä kautta palvelun skaalattavuuden todistaminen.”
Maantieteellisen laajentumisen ohella Yossan seuraavia askelia ovat sovelluksen tarjoamien mahdollisuuksien laventaminen, muun muassa VIP-pöytävarausmahdollisuudella. ”Tuomme ensi viikolla kunnolla markkinoille VIP-pöydät, joita kuluttajat voivat varata ennakkoon Yossa-sovelluksen kautta. VIP-pöytä on enintään viidelle hengelle yhdellä litran pullolla ja sen minimihinta on usein noin 300 euroa. Ensimmäiset VIP-pöytävaraukset on jo tehty viime kuukauden testijakson aikana”, kertoo Lamminsalo.
Lisäksi alkuvuoden aikana aiotaan tuoda myös tarjolle markkinointimahdollisuuksia panimoille ja muille juomabrändeille.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »