Apple Watch on täysin uudenlainen aluevaltaus Applelle – ja niin se on myös perinteiselle teknologiamedialle.
Kirjoitin Apple Watchista pitkähkön kommentin viime viikolla sen julkistuksen jälkeen. Sittemmin olen jatkanut Apple Watchista lukuisten artikkelien lukemista ja oppinut paljon lisää, minkä myötä aiemmille ajatuksille on paikallaan jo pieni päivitys.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikuttavimmat artikkelit ovat olleet perinteisten rannekellojen pitkäaikaisfanin ja -asiantuntijan Benjamin Clymerin ensikokemusarvio Apple Watchista Hodinkee-kellosivustolla sekä Apple-bloggari John Gruberin ajatuksia herättävä ensikommentti uutuudesta.
Näiden seurauksena aiemman kommentin jatkoksi on nyt tarjota muutama lisäpointti:
- Paljon antoisampaa on suhtautua uusiin asioihin avoimesti pohtien eikä vain uutta heti olankolautuksella ohittaen tai jopa suoraan epäonnistujaksi tuomiten. iPhone ja iPadit keräsivät paljon vastaavia reaktioita aikanaan osakseen ja mitä sitten tapahtuikaan…
- Toistaiseksi laajemmassa julkisessa keskustelussa Apple Watchista on paljolti keskitytty sen ulkonäköön. Suuri osa verkkokommentoijista on toistaiseksi pitänyt Apple Watchin muotoja pettymyksenä ja pyöreällä näytöllä varustettuja älykelloja, kuten Moto 360, paremman näköisinä. Kuvat ovat kuvia, eivätkä ne tässä tapauksessa välttämättä paljasta todellisuutta. Apple Watch on huomattavasti elegantimpi ja kompaktimpi kuin vaikkapa juuri Moto 360, ja kuten Gruberkin mainitsee, lienee toistaiseksi parhaiten naisille soveltuva uuden teknologian kello. Järjestään kelloon tutustumaan päässeiltä se kerännyt positiivisemmat mielipiteet kuin vain etänä asiaan perehtyneiltä.
- Ehdottomasti mielenkiintoisin seikka Apple Watchissa on, että kolmen eri malliston kesken ydin(toiminnallisuus) on yhtenevä, mutta materiaali- ja ranneketyylit eroavat valtavasti. Ja hinnat. Apple Watch paketoituna eri kuoriin on aivan eri tuote, joka on segmentoitu ja asemoitu erilaisille kohderyhmille. Koska kellomaailma ei ole syvällisesti tuttu itselleni, veikkasin aluksi Apple Watchin kalleimpien Edition-mallien hinnan asettuvan jonnekin 1 000 ja 2 000 dollarin/euron välimaastoon. Tämä arvio oli todennäköisesti rajusti väärässä. Edellä mainittujen artikkeleiden ja tarkemman mietinnän jälkeen 18 karaatin Apple Watch -kultamallien hinnan voi olettaa todellakin asettuvan useisiin tuhansiin, jopa 5 000 dollarista/eurosta aina 10 000 dollariin/euroon asti. Apple on kommentoinut hintaa vain kertomalla sen alkavan 349 dollarista, mutta skaala ylöspäin tulee olemaan laaja. Applen aspiraatiot ovat kellobisneksessä, ei älykellobisneksessä (niin kuin muiden).
- Syitä korkeille hinnoille löytyy materiaalivalinnoista ja huikeasta huomiossa yksityiskohtiin. Apple on käytännössä kaikkien Apple Watchin näkemään päässeiden mielestä tehnyt loistotyötä kellonsa rannekkeiden kanssa. Vaihtoehtoja on lukuisia ja ne ovat kaikki todella viimeisteltyjä. Tämä erottaa Apple Watchin erittäin selkeästi muista teknokelloista. Lisäksi myös esimerkiksi pyöritettävä ja painettava ”digitaalikruunu” on kerännyt kiitosta loistavasta mekaanisesta suunnittelustaan. Design ei edelleenkään ole vain sitä miltä jokin näyttää, vaan myös miltä asiat tuntuvat ja miten ne toimivat. Kokonaisuutena tästä design-näkökulmasta Apple Watch näyttäisi olevan hyppy eteenpäin kaikkeen muuhun teknologia- tai startup-yhtiöiltä toistaiseksi tällä alalla nähtyyn.
- Jos ja kun muut kuin halvin Apple Watch Sport -mallisto Applen kellosta todellakin maksavat jopa useampia tuhansiakin dollareita, nousee laitteen uusiminen on vielä oletettuakin suuremmaksi kynnyskysymykseksi. Älypuhelimet uusitaan tyypillisesti jopa kahden vuoden välein, tablettien sykli on osoittautunut tätä pidemmäksi. Perinteisiä usean tonnin kelloja ei ole ”uusittu” käytännössä koskaan, koska syytä sille ei ole ollut. Toki uuden kellon on voinut ostaa, mutta päätöksen ajurina ovat toimineet muut tekijät kuin teknologian kehitys. Tuhansien taalojen Apple Watchin osto ja sen vanhentuminen teknisesti vähintäänkin kahdessa vuodessa ei olisi kovin mukavaa. Aikooko Apple ratkaista tämän ongelman – ja miten? Mahdollisia vaihtoehtoja ovat 1) vanhasta saisi merkittävän hyvityksen uuteen vaihtaessa (kellon 18 karaatin kullasta Apple saisi mukavasti rahaa palautuneista laitteistakin) 2) kellon sisuskalut ovat jotenkin päivitettävissä tehokkaampiin 3) saman rannekkeen voisi ainakin säilyttää ja vaihtaa itse kello-osan vain uuteen.
- Monet asiat Apple Watchista ovat edelleen suuria kysymysmerkkejä. Yksi on Apple Watchin myyntitapa. Koska erilaisia variaatioita on paljon (kolme mallistoa, kustakin kaksi kokoa kukin kahdella eri kello-osan värillä yhdistettynä lukuisiin eri rannekkeisiin), erilaisia myyntikappaleita tulisi tuhottomasti. Myydäänkö kello-osa ja ranneke omissa itsenäisissä pakkauksissaan? Ja miten käytännön toteutus onnistuu lukuisissa erilaisissa myymälöissä? Mielenkiintoista on myös, että laajenevatko Watchin myötä Applen jakelutiet myös perinteisiin kello- ja kultaliikkeisiin. Lisäksi Apple Watchia saanee toki myös operaattorien myymälöistä ja Suomessa Experteistä/Giganteista/Verkkokauppa.comista/sun muista, sekä maailmalla toki myös Applen omista kaupoista.
- Ja mikä huvittavintahan on, toistaiseksi tiedetään luultavasti varsin vähän siitäkin, mitä Apple Watchilla sitten oikein voi tehdä. Kaikkia Applen omia juttuja ohjelmistopuolelta ei todellakaan ole vielä paljastettu, eikä myöskään tietoja WatchKit-sovelluskehitystyökalujen tarkempia mahdollisuuksia. Kaiken järjen mukaan Apple on jättänyt esimerkiksi ohjelmistosta parhaimmat palat vielä paljastamatta, mitään syytä kertoa kilpailijoille asioita puoli vuotta etukäteen, kun ei Applella viime viikolla ollut. Ja kolmansien osapuolten sovelluskehittäjillä on toivottavasti vapaus laajoihin toiminnallisuuksiin – niin, että Apple Watch todellakin olisi oma uusi alustansa. Vetääkö Apple yllätyksen hatusta – ja pian onkin olemassa jokin toiminto tai mahdollisuus, jonka takia Apple Watchista tulee ”must-have”.
- Tämä on vain alku uudelle Applelle. Kuten John Gruber toteaa, Watchin myötä viimeinkin Apple loikkaa eteenpäin teknologiayhtiöstä joksikin muuksi. Tulevaisuus kertoo, miksi Apple muotoutuu. Tosin jo tähänkin asti Applea on voinut pitää teknologiayhtiön sijaan kohtuuhintaisena arjen luksusbrändinä tai muotitalona, mutta jatkossa tämä näkemys uusien tuotteiden myötä laajenee ja levenee niin paljon aiempaa pidemmälle.
- Muiden teknologiayhtiöiden, Samsung, Microsoft ja kumppanit, on todella vaikeaa seurata Applea uudella polulla. Niiden brändit eivät herätä asiakkaissa vastaavia intohimoja kuin Applen. Strategisesti ne ovat nykyistäkin vaikeammassa tilanteessa, jos ja kun Applen uusi strategia nyt lopulta ottaa tuulta alleen. Sekin on vielä kysymysmerkki, suuri sellainen. Samsung, Sony, LG ja Microsoft kuitenkin puristuvat laitteissa kahden voiman – vielä halvempien kiinalaisten ja premium-kategoriaa hallitsevan Applen väliin ja niiden elintila näyttäisi olevan kapenemassa. Kelloista Apple siirtynee eteenpäin joihinkin muihin uusiin tuotekategorioihin, ja kenties yhä kauemmas tyypillisestä teknologiamaailmasta.
- Lopuksi on todettava, että onpahan mielenkiintoista, kun jotain uutta tapahtuu. Älypuhelimissa tuntuu siltä kuin kaikki olisi jo nähty, mutta uuden ajan kelloissa ja muissa uusissa avauksissa kaiken perässä on vielä kysymysmerkki. Ehkä ne todella ovat tulevaisuus – ainakin Applelle?
Vasta ensi vuoden alkupuolelta lähtien nähdään, onko Apple Watchissa riittävästi vetoa, että sinä ja muut sellaisen hankitte – vaikka sitten monta tuhatta euroa maksavana versiona.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »