Siitä lähtien, kun Nokia myi matkapuhelinyksikkönsä reilu vuosi sitten on Nokia-brändin elinvoimaisuudesta keskusteltu. Matkapuhelimet ja lisävarusteet eivät todennäköisesti enää kauaa kanna Nokian nimeä, eikä verkkopuolelta ole odotettavissa samanlaista massamainontaa, mihin Nokialta on takavuosina totuttu. HERE-yksikkö puolestaan tulee ainakin näillä näkymin panostamaan omaan brändiinsä, eikä karttayksikkö ole enää pitkään aikaan käyttänyt Nokia-nimeä.
Huolimatta vähentyvästä näkyvyydestä katukuvassa, uskotaan Nokian sisällä vahvasti brändin elinvoimaan. Yhtiön markkinoinnista ja konsernitoiminnasta vastaava Barry French onkin ottanut blogikirjoituksessaan kantaa Nokia-nimen elinvoimaisuuteen ja torjuu tuoreeltaan väitteet brändin kuolemisesta. Alla vapaamuotoinen suomennos Frenchin kirjoituksesta:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Jotkut viime päivien uutisraporteista – jotka liittyvät huhuihin Nokia-tuotemerkin katoamisesta Microsoftin tuotteissa – ovat ennustaneet Nokian kuolevan brändinä. Lainatakseni Mark Twainia ”uutiset kuolemastamme ovat liioiteltuja”.
Olemme toki myyneet matkapuheinliiketoimintamme Microsoftille, mutta Nokia on näinä päivinä taloudellisesti vahvalla pohjalla ja päässyt yli ongelmistaan. Yhtiöllä on nykyään yksi maailman parhaista tietoliikenneinfrastruktuureista, globaali kartta- ja sijaintipalveluiden liiketoiminta, loistava patenttisalkku ja erinomaiset edellytykset tulevaisuuden innovaatioihin.
On hyvä muistaa, että Nokia sai alkunsa melkein 150 vuotta sitten yhdestä ainoasta paperitehtaasta. Ajan kuluessa yhtiö on toistuvasti ja menestyksekkäästi uudistanut itseään. Tänä päivänä kyse ei enää ehkä ole samasta Nokiasta kuin muutama vuosi sitten, mutta yhtiö on olemassa, se on vahva ja Nokia-brändillä on yhä reilusti elinvoimaa ja potkua takanaan.”
Mahdollisesti hyvä vertailukohde Nokian tulevaisuudelle saattaa olla ruotsalainen Ericsson, joka toimi Nokian tapaan aikaisemmin matkapuhelinvalmistajana. Yhtiö on lähes yhtä vanha kuin Nokia ja se on niin ikään käynyt läpi lukuisia muutoksia historiansa aikana. Viime vuosina Ericsson on kuitenkin löytänyt paikkansa tietoliikennealasta, josta yhtiö on saanut merkittäviä tuottoja. Huolimatta siitä, ettei Ericssonin logoa näe enää katukuvassa aiempaan tapaan, on yhtiö erittäin elinvoimainen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uutista päivitetty klo 17:58: Korjattu virhe NSN-nimen käytöstä
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »