Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Viestintäviraston yhteistyössä teettämä tutkimus paljastaa, että matkapuhelinliittymien myyntitavoissa on pahoja puutteita. Tutkimus keskittyi kolmeen kotimaiseen teleoperaattoriin: Elisaan, DNA:han ja TeliaSoneraan. Tarkemmin tutkimus perehtyi siihen, miten matkapuhelinliittymiä myytiin asiakkaille kivijalkamyymälöissä.
Tutkimustulosten perusteella operaattorit eivät anna asiakkaille mahdollisuutta tutustua keskeisiin sopimusehtoihin riittävästi ennen sopimuksen tekemistä. Asiakkaista vain 3 prosenttia sai tutustua kaikkiin matkapuhelinliittymäsopimusta koskeviin ehtoihin sopimusta solmiessaan. Keskimäärin joka neljäs sai tutustua osaan ehdoista.
Kirjallisten sopimusehtojen toimittamisessa oli todella suuria operaattorikohtaisia eroja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan 90 prosenttia DNA:n asiakkaista ja 92 prosenttia Elisan asiakkaista sai joko myymälässä tai myöhemmin sähköpostitse kaikki sopimusehdot. Sen sijaan TeliaSoneran asiakkaista kukaan ei saanut kaikkia sopimusehtoja itselleen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi samaa liittymää koskevia sopimusehtoja toimitettiin toisinaan osissa useiden eri kanavien kautta. Tämä voi luonnollisesti johtaa siihen, ettei asiakas saa kokonaiskuvaa sopimuksen varsinaisesta sisällöstä.
Tulokset ovat kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen mukaan huolestuttavia. ”Kuluttajan ei pidä joutua kyselemään sopimusehtojen perään, vaan myyjän velvollisuutena on antaa kuluttajalle mahdollisuus tutustua ehtoihin vaivattomasti sopimusta tehtäessä”, kertoo Hentunen. Samalla hän tarkentaa, että myyjän ei tarvitse myyntitilanteessa käydä ehtoja läpi kokonaisuudessaan: ”Hinta ja siihen liittyvät rajoitukset sekä palvelun keskeiset ominaisuudet on kuitenkin aina käsiteltävä yhdessä asiakkaan kanssa ennen sopimuksen tekemistä.”
Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja Viestintävirasto ovat pyytäneet operaattoreilta selvitystä siitä, mihin toimenpiteisiin ne ryhtyvät tutkimustulosten johdosta. Vastausten pohjalta virastot päättävät tarvittavista valvontatoimenpiteistä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »