Apple järjestää huomenna merkittävimmän julkistustilaisuutensa sitten vuoden 2010 alun, jolloin julkistettiin ensimmäinen iPad.
Apple iPhone 6
- iOS
- Alumiini
- 4,7" IPS LCD -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 8 Mpiks. kamera
- Apple A8 -piiri
- 1810 mAh akku
Ennakkohuhuissa ja -vuodoissa huomiselle on ladattu kovat odotukset: kaksi uutta iPhonea, älykäs rannelaite / älykello ”iWatch”, uusi maksujärjestelmä sekä mahdollisesti myös päivitetty, toisen sukupolven iPad Air. Ja mahdolliset iOS 8:n vielä paljastamattomat seikat päälle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uusien iPhonejen osalta Apple liikkuu luonnollisesti varsin turvallisilla vesillä ja menestys on käytännössä jo taattu, mutta sekä älykellon että maksujärjestelmän osalta kysymysmerkit ovat suuret.
Sekä uusi Applen älykello että mobiili maksujärjestelmä tulevat markkinoille, joilla kukaan muu ei ole vielä kaupallisesti menestynyt merkittävällä mittakaavalla. Samsung ja Sony ovat kulkeneet teknojäteistä älykellojen eturintamassa, mutta myyntilukemat ovat jääneet vaatimattomiksi hyvin mataliin yksinumeroisiin miljooniin.
Mobiilimaksujärjestelmissä ovat vuosien varrella yrittäneet monet – ja varsin laihoin tuloksin. Myös Google floppasi jokin aika Walletilla, eikä todellakaan ole ollut ainoa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple kohtaakin huomisesta alkaen seuraavan puolen vuoden aikana merkittävän moment of truth -tilanteen. Riski totaalisesta epäonnistumisesta on ollut suuri alueilla, joihin Apple nyt tulee mukaan. Miten se voisi onnistua?
Miten ”iWatch” on parempi?
Älykellot eivät ole toistaiseksi myyneet, koska ihmiset eivät ole sellaista halunneet. Mitä hyötyä älykellosta olisi?
Uudet hyödylliset toiminnot ovatkin yksi aspekteista, joita huomisessa kellojulkistuksessa kannattaa tarkkailla. Lähtökohtaisesti uutuuden pitäisi olla ylivertainen verrattuna älypuhelimeen tietyissä asioissa, mutta vielä toistaiseksi hämärän peitossa on, mitä nämä voisivat olla. Huhujen mukaan uutuuteen on tulossa laajat terveys- ja liikuntaseurantatoiminnot, mutta toistaiseksi muissa laitteissa nähdyn perusteella tällaiset seurantatoiminnot koukuttavat ensin tiiviisti ja sitten laitteen uudelleenviehätys kuihtuu ja seurantakin unohtuu. Miten Apple tekee fitness-toiminnoistaan kestävästi kiinnostavia?
Millä muilla tavoin ”iWatch”, joka lopulta saa tietojen mukaan eri nimen, voisi olla älypuhelinta parempi? Navigointi kävellessä, juostessa ja pyöräillessä olisi kätevä kellossa. Lisäksi ilmoitukset tulevat olemaan läsnä, mutta niiden osalta älykkyys nousee tärkeään rooliin: kelloon ei kaipaa kaikkia puhelimeen ilmestyviä ilmoituksia rannetta värisyttämään. Tämä on ollut suuri ongelma älykelloissa toistaiseksi. iOS 8:n aiemmin ilmoitetut widget-, sovellusten yhteispeli ja Continuity-ominaisuudet voivat myös kytkeytyä kellon tuloon. Lisäksi Apple luottanee kellonsakin kanssa sovellustarjontaan ja sen kautta hyödyllisyyden eksponentiaalisen kasvuun – kehitystyökalut ovat jo huhutusti harvojen ja valittujen kehittäjien käsissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen rannelaiteuutuus todennäköisesti kytkeytyy tiiviisti myös yhteen uuden maksujärjestelmän kanssa. Mutta millaiseksi ”tappajasovellukseksi” siitä on uutuudelle?
Sen lisäksi, mitä rannelaitteella voi tehdä, toinen tärkeä seikka on ulkonäkö. Toistaiseksi nähdyistä muiden valmistajien älykelloista monetkaan eivät ole olleet ilo silmälle. Apple on panostanut kellonsa tuotekehitystyöhön aivan eri tavalla dollareissa, todennäköisesti myös ajassa, kuin muut toimijat, joten on mielenkiintoista nähdä, miten se lopulta näkyy itse laitteessa. Applen design-johtaja Jony Ive on väitetysti kehuskellut Sveitsin kelloteollisuuden olevan pulassa. Uutuus ei saa olla kolho, jotta siitä tulisi hitti.
Huhujen mukaan kello tulee kahdessa eri koossa – 1,3 ja 1,5 tuuman näytöillä – sekä useina eri materiaali/värivaihtoehtoina.
Hyödyttömyyden ja kolhon designin ohella yksi älykellojen kompastuskivistä toistaiseksi on ollut myös akkukesto – pieneen laitteeseen kun ei suurta akkua yksinkertaisesti mahdu. Pebble-älykellon käytöstä kertyneiden omien kokemusteni perusteella kello jää usein pois käytöstä, kun sitä ei ole jaksanut ladata. Pebble ladataan USB-kaapelilla tietokoneesta, mikä on hieman hankalaa. Varsinaisen akkukeston ohella tärkeää onkin myös lataamisen helppous. Paljastusten mukaan Apple hyödyntäisi langatonta latausta, mutta yksityiskohdista ei ole vielä tietoa. Todennäköisin vaihtoehto on, että laite toimitetaan jonkinlaisen lataustelakan kanssa. Hieman huolestuttavia ovat huhut, joiden mukaan laite vaatisi lataamista joka päivä. Tämä syö pohjaa fitness- ja esimerkiksi uniseurantatoiminnoilta.
Älykelloja on moitittu myös liian kalliiksi, mutta kyse lienee ennemminkin laitteiden muista vakavista puutteista kuin oikeasti hinnasta. Jos muut aspektit ovat kunnossa, esimerkiksi huhuttu 400 dollarin hinta ei liene kynnyskysymys Applen kellolle. Myyntiin uutuuden pitäisi tulla ensi vuoden puolella.
Älykellomarkkinoilla Applen taskussa on myös maailmalla yksi jokerikortti, joka sen kilpailijoita puuttuu: omat kaupat, joiden kautta se laitetta alkaa tuomaan esille. Uutena tuotekategoriana älykelloilta on puuttunut kuluttajia kouluttava jakelutie markkinoille. Ei ole suuri ihme, että Applen uusi kauppapomo Angela Ahrendts tuli Burberrylta – paljon omien kauppojensa kautta luksusmuotia kauppaavasta talosta.
Maksujärjestelmän idea?
Applen uusi maksujärjestelmä voi jäädä suomalaisittain kuriositeetiksi, sillä vielä toistaiseksi huhuissa ei ole kuultu mitään sen kansainvälisestä lanseerauksesta. Huhujen mukaan järjestelmä rakentuu luottokorttitietojen, joita Applella on kahdeksisen sataa miljoonaa iTunes-tileihin kytkettynä, päälle ja hyödyntää myös NFC-lähiyhteystekniikkaa.
Lähtökohtaisesti maksujärjestelmässä ei edellä mainituilta osin olisi mitään kovin ihmeellistä. Maksut hyväksyttäisiin todennäköisesti TouchID-sormenjälkitunnistuksella, muun muassa minkä ansiosta luottokorttiverkot hyväksyisivät järjestelmälle aiempia mobiilimaksujärjestelmiä alhaisemmat komissiot.
Toistaiseksi huhuissa on keskitytty maksajan puoleen eikä esimerkiksi maksuja vastaanottavan kauppiaan laiteratkaisusta ole kuultu vielä huhuja. Vuotaneiden tietojen mukaan Apple olisi jo solminut Yhdysvalloissa merkittäviä kauppiassopimuksia suurketjujen kanssa.
Mobiilimaksut eivät ole toistaiseksi menestyneet, koska ne eivät ole olleet oikeastaan helpompia kuin tavalliset luottokorttimaksut ja maksuliiketoiminnassa on massiivinen muna ja kana -ongelma: järjestelmä ei kiinnosta maksajia lainkaan, jollei sillä voi maksaa kattavasti eri paikoissa ja kauppiaat eivät innostu varsinkaan uusista laiteinvestonneista, jollei ovella koputa jo jono uusia mobiilimaksuja hyödyntäviä ostonälkäisiä kuluttajia.
Huominen kertoo, onko Apple keksinyt jotakin mullistavaa maksamisessa vai perustuuko markkinoilletulo Applen vetovoimaan ja sen uskollisiin kuluttajiin, joiden huomion se voi tarjota mukaan lähteville kauppiaille.
Uudet iPhonet ja iPad Air – ei yllätyksiä enää
Huomisen yllätyksettömimmät uutuudet ovat uudet iPhonet, vaikka niistäkään ei vielä toistaiseksi kaikkea tiedetä. Näyttöjen koot ovat olleet esillä huhuissa jo kyllästymiseen asti: luvassa pitäisi 4,7 ja 5,5 tuuman näytöillä varustetut uutuudet. Sen sijaan esimerkiksi tietoa näyttötarkkuuksista ei vielä ole, vaikkakin hyviä arvauksia on ilmassa useita.
Apple on toiminut strategisesti erittäin fiksusti pantatessaan suuria näyttöjä tähän asti. Näin tarjolla on vielä merkittävää uutta iPhoneihin. Taantuva kehityshän on jo näkynyt tämän vuoden Android-lippulaivoissa: esimerkiksi Samsungin Galaxy Note 4:n ja erityisesti Sony Xperia Z3:n uudistukset ovat jääneet melko mitäänsanomattomiksi. Tärkeän näyttöjen koon ja niiden vanavedessä tulevan design-muutoksen jatkona muut muutokset ovat iPhoneissakin pienempiä: järjestelmäpiiri päivittyy uudeksi A8:ksi, verkkoyhteydet saavat standardipäivityksen nopeampaan luokkaan ja uusia antureitakin lienee mukaan tulossa.
Sekä iPhonen taka- että etukamera voivat nyt myös parantua hieman, mutta tältä osin Apple suosii ohuutta, joka rajaa minkäänlaiset lumiamaiset hirviökamerat ulos iPhoneista.
Ohuitahan uusien iPhonejen pitäisi tietojen mukaan olla – kuuden millin kieppeillä paksuudeltaan, kun nykyisin iPhone 5(s):n paksuus on 7,6 millimetriä. Jos Apple olisi tehnyt uutuuksista kasimillisiä, olisi mukaan mahtunut selvästi suurikapasiteettisempi akku, mutta todellisuudessa kaupassa ohuus koukuttanee ostajia enemmän kuin akkukesto – päinvastoin kuin kyselytutkimuksissa vastaukset yleensä kulkevat.
Mielenkiintoista on myös huomioida, että samalla kuin muuten älypuhelinmarkkinoilla hinnat painuvat ja edullisemmat Android-valmistajat valtaavat toisiltaan markkinoita, on Apple menossa toiseen suuntaan: se on tuomassa mallistoonsa aiempaa tyyriimmän vaihtoehdon. Suomessa 5,5 tuuman iPhonen hinta lienee muistista riippuen 800 – 1 100 euroa. iPhone 5s ja iPhone 5c jäänevät tarjolle uutuuksien rinnalla.
Jos Apple olisi tuonut suurinäyttöisemmät iPhonet jo vuosi sitten, kohtaisi se nyt saman kohtalon kuin iPadeissa on jo edessä. iPad-päivitykset ovat tältä vuodelta jäämässä varsin vaatimattomiksi: nopeampaa piiriä sisään, ehkä merkityksetön parannus kameroihin ja kotinäppäimeen mukaan jo iPhoneissa nähty TouchID. iPad mini ei välttämättä päivity tänä vuonna lainkaan. Virkistetyn iPad Airinkin osalta julkistus huomenna on kysymysmerkki – kerrottavaa olisi varmasti muutenkin riittävästi, mutta tuskin näin pienelle iPad-uudistukselle omaakaan tilaisuutta tohditaan pitää.
—
Huomiselle on ladattu kosolti odotuksia. Ennakkohuhujen ohella huomisen päivän merkitystä alleviivaa myös se, että Apple tulee ensi kertaa Steve Jobsin poismenon jälkeen esittelemään uutuuksia uusissa tuotekategorioissa – ja heti kaksin kappalein rannelaitteen ja maksujärjestelmän muodossa.
Vaikka kummastakin ainakin ensimmäiset ajatukset lienevät olleet mietteissä jo Jobsin eläessä, nähdään kuitenkin huomenna todella Cookin aikakauden ensimmäinen suoritus uuden kategorian uutuuden lanseerauksessa. Ja vaikeuskerroin on hivutettu jopa korkeammalle kuin iPhonen ja iPadin kanssa.
Osaltaan huomista voidaan pitää Applelle käännekohtana laajemminkin – uusi rannelaite voi Applen parin viime vuoden rekrytointien perusteella kertoa myös laajemmasta suuntauksesta jatkossa kohti muotia ja pukeutumistuotteita. Se on alue, jolla Applen nykyiset kilpailijat Samsung, Microsoft ja Google eivät todellakaan ole vahvimmillaan. Siksi ehkä Applelle strategisesti viisas – ja tarpeellinenkin suunta.
Huomenna nähdään, millaiseen suoritukseen Cook on omenansa valmistanut viime vuosina.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »