Verkkomaksupalveluyhtiö Klarna on julkistanut tuoreita tilastoja mobiiliverkkokaupasta Suomessa. Klarnan tilastojen mukaan reilu viidennes verkko-ostoksista tehdään nykyään mobiilisti, eli älypuhelimilla tai tableteilla. Ruotsin ja Norjan lukuihin on kuitenkin vielä matkaa.
Kasvu on ollut nopeaa, sillä lokakuussa 2013 mobiiliverkkokauppa oli 12 prosenttia Klarnan kautta tehdyistä ostoksista, kun heinäkuussa 2014 jo 22 prosenttia verkko-ostoksista tehtiin mobiililaitteilla. Samalla älypuhelimet ovat kuroneet aiemman tablettien etumatkan umpeen, ja tätä nykyä ostoksia tehdään yhtä paljon sekä tableteilla että äypuhelimilla.
Norjassa mobiiliostosten osuus verkkokaupasta on 38 % ja Ruotsissa vastaavasti 36 %. Näissä maissa älypuhelimien suosio on jo kiirinyt tablettien edelle.
”Verkkokauppiaat ovat parantaneet verkkokauppojen käytettävyyttä juuri mobiilikäytön näkökulmasta. Ostaminen täytyy miettiä kuluttajan näkökulmasta mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi päätelaitteesta tai sijainnista riippumatta. Lisäksi älypuhelinten ja tablettien määrä on kasvanut valtavasti, mikä osaltaan myös selittää mobiilin verkkokaupan nopeaa kasvua”, Klarnan Suomen-maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.
Suosituin älypuhelin- ja tablettibrändi verkko-ostosten tekemiseen on Apple 53 prosentin osuudella, toiseksi suosituin Samsung 30 prosentilla ja kolmanneksi suosituin Nokia seitsemän prosentin osuudella. Naapurimaissa Nokia ei nouse kolmen suosituimman mobiililaitteen joukkoon.
Klarnan mukaan yhä useampi verkkokauppias mukauttaa verkkokauppansa toimimaan mobiilissa. Niin sanottu responsiivinen suunnittelu on vallannut alaa jo pitkään, minkä avulla verkkokauppa näyttää hyvältä ja tuntuu käyttäjästä sujuvalta myös mobiililaitteilla.
”Uskon, että suomalaiset ostaisivat aivan yhtä paljon verkossa kuin kuluttajat naapurimaassa tekevät, mikäli verkkokaupat mahdollistaisivat sen. Tämä edellyttää paitsi investointeja uuteen teknologiaan, myös rohkeutta ottaa mobiili vakavasti”, Ehrnrooth toteaa.
”Suomalaisia verkkokauppiaita kiinnostaa mobiiliratkaisut valtavasti. Vaikka mobiilin painoarvo kasvaakin voimakkaasti, tulisi mobiilin kuitenkin olla vain osa kauppiaiden digitaalista monikanavastrategiaa. Pelkkä mobiiliin investointi ei ole ratkaisu suomalaisen verkkokaupan haasteisiin”, Ehrnrooth muistuttaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »