Suomalaisten startup-yritystemme juttusarja jatkuu tällä kertaa mobiilia kuvamarkkinapaikkapalvelua kehittävän Scoopshotin haastattelulla.
Kysymyksiimme Scoopshotilta vastasi perustaja Petri Rahja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mitä tarjoatte ja kenelle?
Scoopshot on globaali kuvapalvelu ja tarjoaa markkinapaikan mobiilikuvaajille myydä kuviaan median ja brändien käyttöön. Tällä hetkellä asiakkaina meillä on yli 70 mediataloa 19 eri maassa.
Suomalaisista mediataloista Scoopshottia käyttää MTV ja Lehtiyhtymä Oy, joka julkaisee esimerkiksi Helsinging Uutisia, Länsiväylää ja Vantaan Sanomia. Suomalaisista yrityksitä palvelua on esimerkiksi käyttänyt Finnair.
Miten saitte idean tehdä tämän?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sain idean jo 2009 katsoessani 4D dokumenttia Los Angelesin paparatseista. Siinä hetkessä syntyi ajatus mobiilikuvaajien käyttämisestä tapahtumien tallentamiseen ja avoimen valokuvamarkkinapaikan luomiseen. Tutkittuani markkinaa huomasin, että kyseistä palvelua ei vielä ole tarjolla.
Miten erotutte joukosta?
Keskitymme realiaikaiseen valokuvien hankintaa, joka on vastakohta markkinoilla oleviin kuvapankki-palveluihin. Asiakkaat (media ja brändit) voivat tilata kuvaustehtävien avulla realiaikaisesti kuvia kuvaajayhteisöltä. Tämän lisäksi olemme ainoa toimia markkinoilla joka voi todentaa kuvan aitouden (eli sen että kuvaa ei ole manipuloitu sen jälkeen kun se on mobiilikameralla otettu)
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Miten teette tästä liiketoimintaa?
Kuvaajille liittyminen on ilmaista. Mediatalot ja brändit maksavat palvelun käytöstä kuukausimaksua. Tämän lisksi saamme tuloa jokaisesta myydystä kuvasta. Kuvaajalle maksamme 70% myyntihinnasta ja Scoopshot saa siitä 30%.
Tämän lisäksi brändit maksavat tekemistään tehtävistä/kuvakilpailuista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Millaista menestystä olette saavuttaneet?
Merkittävin oli kaupallinen sopimus USA Today High Schools Sportin kanssa, jossa autamme heitä saamaan sisältöä 18 000 koulusta USA:ssa.
Scoopshot voitti AppyAwardin USA:ssa ja on ollut esillä TV-uutisissa yli 20 USA:n kaupungissa.
Miten olette nousseet nykytilanteeseen?
Kovalla ja määrätietoisella työllä :)
Mikä on ollut suurin kohtaamanne haaste?
Osaavan kansainvälisen myynti- ja markkinointihenkilöstön löytäminen.
Mikä on paras neuvo, jonka olette saaneet?
Monia, vaikea yksilöidä …
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Yhtiö hakee kasvua keskitetymmin Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian markkinoilta. Uusi mobiilisovellus tulossa syksyllä.
Mikä startup Suomesta seuraavaksi haastatteluun ja miksi?
Valkee
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »