Facebook aloitti eilen palvelussaan uuden ominaisuuskokeilun. Kyseessä on yritysten avuksi tarkoitettu Osta-painike, jonka avulla käyttäjä voisi tulevaisuudessa ostaa mainoksissa tai sivujen julkaisuissa nähtyjä tuotteita. Ominaisuus olisi käytettävissä sekä Facebookin verkkosivulla että mobiilipalvelussa.
Uuden painikkeen pääidea on siinä, että koko ostotapahtuma viimeistellään Facebookissa. Käyttäjän ei siis tarvitsisi siirtyä myyvän tahon sivulle ostaakseen haluamansa tuotteen. Korttitiedot asiakas syöttää Facebookissa, minkä jälkeen voi valita haluaako tallentaa tietonsa tulevaa käyttöä varten vai ei. Facebook takaa, että tietoja ei jaeta muille mainostajille.
Ominaisuuden tämänhetkinen kokeilu on vielä varsin rajattu. Painikkeen käyttö on rajoitettu muutamiin pieniin ja keskikokoisiin yrityksiin Yhdysvalloissa. Lisäksi painikkeen hyödyntäminen on yrityksille toistaiseksi maksutonta. Tulevaisuudessa siitä saattaa kuitenkin joutua pulittamaan Facebookille jonkinlaista ”vuokraa”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Verkkokauppojen suurin haaste on aina kääntää sisältöä selaavat asiakkaat sisältöä ostaviksi asiakkaiksi. Vaikein askel on saada asiakas kassavaiheeseen, ja jokainen niin sanotusti ylimääräinen askel ostoprosessissa sisältää asiakkaan menettämisen riskin. Tähän ongelmaan Facebook-uutuus voisi toki auttaa. Ostotapahtuma voi tuntua vaivattomammalta, kun tutusta Facebook-ympäristöstä ei tarvitse poistua.
Toisaalta tuotteen ostaminen mainoksen perusteella ilman sen kummempaa perehtymistä vaatii joko pienihintaista sijoitusta tai todella tottunutta heräshoppaajaa. Nähtäväksi jää, kuinka onnistunut Osta-painikkeen kokeilu lopulta on.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »