Facebook on ollut näkyvästi esillä varsin negatiivissävytteisissä uutisissa jo pari päivää. Syynä tähän on Facebookin jo vuonna 2012 järjestämä salainen tutkimus, jossa uutisvirtaa ja päivityksiä manipuloimalla selvitettiin niiden vaikutuksia käyttäjiin. Manipuloinnilla pyrittiin ”tartuttamaan” käyttäjiin joko negatiivisia tai positiivisia tunteita.
Suuttumusta ja hämmennystä on herättänyt se, että Facebook manipuloi palvelunsa käyttäjien uutisvirtaa ja päivityksiä salaa – ja otos oli valtaisa. 689003 Facbook-palvelun käyttäjää oli tietämättään mukana tässä ”psykologisessa kokeessa”. Pääasiassa negatiiivisia tunteita on tämä Facebookin suorittama ”ihmiskoe” nyt herättänyt ympäri maailmaa.
Facebook on vedonnut kuitenkin siihen, että käyttäjät ovat FB-tilin avatessaan hyväksyneet ehdot, ja sopimus antaa Facebookille mahdollisuuden sisällön ja tietojen analysointiin. Oikeus- ja vastuulauseke, kohta 9/17: Voimme analysoida sovellustasi, sisältöäsi ja tietojasi mihin tahansa tarkoitukseen, mukaan luettuna kaupalliset tarkoitukset (esimerkiksi mainosten kohdentaminen ja sisällön indeksointi hakutoimintoja varten).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Syy siihen, että teimme tämän tutkimuksen on se, että kannamme huolta Facebookin aikaansaamista tunnetiloista ja ihmisistä, jotka käyttävät palveluamme. Pidimme tärkeänä selvittää, pitääkö se paikkansa, että ystävien positiiviset päivitykset voivat saada muissa aikaan negatiivisia tunteita tai voivatko negatiiviset päivitykset saada jotkut välttämään Facebookin käyttöä”, kertoo Facebookin tiedemiesten ryhmään kuuluva Adam D. I. Kramer.
Kramer on harmissaan tutkimuksen synnyttämästä kohusta ja on ainoastaan myöntänyt, että tutkimusryhmä ei tuonut riittävän selkeästi tutkimuksen tarkoitusperiä esille nyt jo julkaistussa tiivistelmässä. Kramerin mielestä laajan tutkimuksen hyödyt jäävät nyt syntyneen kohun varjoon.
Tämän laajaa huomiota saaneen tunnetilatutkimuksen tiivistelmä on luettavissa amerikkalaisella pnas.org-sivustolla, joka on arkistoinut erilaisia tiedejulkaisuja alkaen vuodesta 1915. Kuinkahan moni suomalainen on tarkemmin tutustunut Facebookin yllä mainittuun oikeus- ja vastuulausekkeeseen? Itse tein sen vasta hetki sitten.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kesäkuun alussa Facebook herätti kohua ja sai aikaan jopa verkkoadressin, jossa sitä vaaditiin luopumaan suunnitellusta ”isoveli kuuntelee”-ominaisuudesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »