Kiinalainen Huawei on maailman kolmanneksi suurin älypuhelintoimittaja, mutta Suomen markkinoilla yhtiö on paljon pienempi tekijä.
Huawei kuitenkin panostaa Suomeen ja järjesti viime viikolla toimittajatapaamisen, jossa Huawein Pohjois- ja Itä-Euroopan johtaja Yanmin Wang kertoi avoimesti Huawein kohtaamista haasteista Suomen markkinoilla.
Huaweilla on myös merkittävää tuotekehitystä Suomessa. Se työllistää Suomessa lähinnä ohjelmistokehitystä tekeviä insinöörejä: esimerkiksi viimeisin lippulaivatuote, älypuhelin Huawei Ascend P7, joka lanseerattiin Pariisissa muutama viikko sitten, sisältää Suomessa kehitettyä tekniikkaa, muun muassa tapa, kuinka lukitusnäyttö avataan. Työntekijöitä Huaweilla on Suomessa jo yli 100 henkeä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhteensä Huaweilla on yli 150 000 työntekijää, suurin osa Shenzenissä Hong Kongin lähellä. Yritys lanseeraa yli 80 tuotetta joka vuosi, Suomessa lähinnä tabletteja ja älypuhelimia.
Wangin mukaan Pohjoismaat ovat hyvin tärkeitä Huaweille, koska niitä pidetään mielipidejohtajina älypuhelinmaailmassa ja siksi ne saavat uudet tuotteet ensimmäisten joukossa. Tällainen on esimerkiksi juuri uusi Ascend P7, joka on nyt saatavilla kaupoissa hintaan 399 euroa.
Viime aikoina Suomen markkinoille Huawei on tuonut myös edullisen MediaPad M1 -Android-tabletin, aluksi yksinoikeudella Elisan kautta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tuotemerkin rakentamisen Wang kertoi olevan yksi suurimmista haasteista yritykselle, joka pääosin perustuu insinöörien osaamiselle ja tuotekehitykselle. Huawei haluaa aluksi saavuttaa asiakkaiden luottamuksen, kommunikoida avoimesti, tehdä yhteistyötä operaattorien kanssa sekä olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. He tulevat käyttämään tänä vuonna noin 25 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria dollaria markkinointiin alueellaan, mutta summaa Wang ei kuitenkaan kohdistanut erityisesti millekään pienemmälle markkina-alueelle.
Tapaamisen yhteydessä puhetta oli myös Huawein tulevaisuuden näkymistä. Wang oli aikaisemmin vastuussa laitteiden designista ja hänen mielestään eri puolilla maailmaa eri kulttuurit ja tavat käyttää laitteita määrittelevät sen, mitä laitteita tuodaan millekin markkina-aluelle. Esimerkiksi Koreassa ja Japanissa deittipalvelut ja ostosten tekeminen puhelimella ovat yleistä, kun taas Pohjoismaissa perhe-arvot ovat tärkeämpiä. Puhelinten kehityksessä hänen mielestään itse rauta tarvitsee parannuksia, jotta mahdollistetaan lisänopeus. Ohjelmistopuolella taas jokainen käyttäjä voi parantaa suorituskykyä puhdistamalla puhelimensa tarpeettomasta esimerkiksi kerran kuukaudessa.
Kiinassa arvostetaan suurempaa näyttöä ja paljon sovelluksia, kun taas Pohjoismaissa halutaan käyttötarkoitukseen sopivia näyttökokoja ja vähemmän sovelluksia.
Erilaisia älykkäitä sovelluksia tulee varmasti enemmän, puhelimen pitää aavistaa ja auttaa käyttäjää. Tämä voidaan toteuttaa ohjelmoinnilla tai erilaisilla sensoreilla, jotka on integroitu ohjelmistoihin. Lisäksi Wang uskoo, että tulossa on jonkinlaisia cross-over-tuotteita kuten esimerkiksi automaailmassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Wangin mielestä kasvupotentiaalia on terveys- ja lääkealalla. Laitteiden tehonkulutusta on ehdottomasti saatava alas ja tablettikoko pysynee 7-10 tuumaisena.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »