Maailmalla jo taksialaa ja liikkumista suurkaupungeissa mullistanut ja Suomeen tiiviisti odotettava Uber on nostamassa raportoidusti lisää rahoitusta uudella rahoituskierroksella. Asiasta kertoo uutistoimisto Bloomberg.
Uberin kerrotaan tavoittelevan uutta rahoitusta yli 10 miljardin dollarin arvostuksella. Viimeksi yhtiö nosti rahoitusta viime vuonna tiettävästi noin 3,5 miljardin dollarin arvostuksella, joten nousu näyttää nopealta. Uutta rahaa Uber nostaisi nyt alle miljardi dollaria, kun se toistaiseksi on kerännyt ”vain” 307,5 miljoonaa dollaria.
Uudella rahoituskierroksella Uber-sijoittajiksi voisivat tulla mukaan myös aiempien venture capital -riskisijoittajien ohella myös perinteiset myöhemmän vaiheen pääomasijoittajat.
Huhtikuussa kerroimme, kuinka Uber rekrytoi jälleen työntekijöitä Suomessa. Haussa oli maajohtaja, yhteisövastaava sekä toiminta- ja logistiikkapäällikkö.
Suomessa taksien saatavuus sekä luotettavuus ovat huomattavasti parempia kuin monissa muissa Uberin toimintamaissa, mutta myös täällä Uberilla on mahdollisuus parantaa kokonaiskokemusta. Uber toimii älypuhelinsovelluksella ja se näyttää muun muassa lähistöllä olevat autot ja seuraa saapuvan kyydin tuloa kartalla sen jälkeen, kun tilauksen on helposti voinut tehdä suoraan sovelluksen sisällä. Lisäksi myös maksut hoituvat automaattisesti Uberin sovellukseen tallennettujen luottokorttitietojen avulla. Sekä kyydin tarjoaja että asiakas myös arvioivat vastapuolen kyydin päätteeksi.
Ongelmia Uberille Suomessa on voinut aiheuttaa myös Suomen taksilainsäädäntö. Uber hakee verkossa nyt myös itselleen ajajakumppaneita, mutta tarkkaa tietoa siitä, miten yhtiö toimintansa täällä tulee organisoimaan ei vielä ole. Suomessa taksit tarvitsevat taksiluvan, joiden määrää säännellään erittäin tiukasti aluettain. Lisäksi Suomessa on määritelty takseille enimmäistaksat. Maailmallakin Uber on lähes poikkeuksetta joutunut kahnaamaan niin viranomaisten kuin myös oikeudessa taksialan vanhojen toimijoiden kanssa.
Uber on laajentunut jo 115 kaupunkiin ja sillä on 900 omaa työntekijää. Uberin kautta tarjolla olevien autojen kuljettajat eivät ole Uberin palkkalistoilla, vaan Uber ottaa 20 prosentin komission välittämistään kyydeistä ja kyydin tarjoaja saa loput.
Uber aloitti maailmalla toimintansa tavallista taksia paremmilla, niin sanotuilla ”mustilla autoilla”. Sittemmin palvelua on kuitenkin laajennettu myös edullisemmilla vaihtoehdoilla ja myös avattu markkinapaikka lyhytaikaisestikin omalla autollaan kuljettajana tomiville yksityishenkilöille.
Uberin tulevaisuudessa siintää villejä visioita: yhtiö on laajenemassa myös muuhun kuin ihmisten kuljettamiseen taksimaisesti – jo nyt se esimerkiksi testaa pyörälähettipalveluaan. Lisäksi pidemmällä aikavälillä itseajavien autojen tulo voi muuttaa koko maailman ja Uber pyrkinee mullistukseen mukaan.
Edellisellä viime vuoden rahoituskierroksella Uberiin 258 miljoonaa dollaria sijoitti myös Google Ventures. Google on yksi pisimmälle edenneitä itseajavien autojen kehityksessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jo nyt Google on tuonut Uberin mukaan Google Maps -karttasovellukseensa ajo-, pyöräily- kävely- ja joukkoliikenneohjeiden rinnalle liikkumisvaihtoehdoksi.
Yhdysvalloissa Uberin merkittävimpiä kilpailijoita ovat Lyft ja SideCar. Lyft nosti itsekin juuri 250 miljoonaa dollaria rahoitusta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »