Kun viime viikolla huhut lähtivät liikkeelle Applen 3,2 miljardin dollarin eli noin 2,3 miljardin euron Beats Electronicsin ostosta, ei aluksi oikein tiedetty, mikä Applea Beatsissa oikein viehätti.
Beats Electronics on tehnyt kuulokkeita, joista sillä on Yhdysvalloissa premium-kategoriassa raportoidusti jopa yli puolet markkinoista. Lisäksi valikoimaan on tuotu myös kannettavat kaiuttimet ja Beats on tarjonnut Beats Audio -brändiään vauhdittamaan myös HTC:n puhelin- ja HP:n tietokonemyyntiä kuin myös lisensoinut sitä käyttöön autoissa. Alkuvuodesta Beats avasi myös oman Beats Music -musiikkitilauspalvelunsa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt uutistoimisto Bloomberg raportoi, että Applen keskeisin kiinnostus kaupassa kohdistuisi juuri Beats Music -palveluun. ”Apple tuli kiinnostuneeksi diilin tekemisestä Beatsista sen jälkeen, kun johtajat olivat vaikuttuneita Beats Musicista, aiemmin tänä vuonna julkaistusta online-musiikkisuoratoistopalvelusta, joka käännytti nopeasti käyttäjiä maksaviksi tilaajiksi”, kertoi lähde Bloombergille.
Beats on tehnyt yhteistyötä Yhdysvalloissa AT&T-operaattorin kanssa ja se on tiettävästi toistaiseksi saanut yhteistyön kiihdyttämänä yhteensä yli 200 000 maksavaa tilaajaa.
Apple itse ei ole lähtenyt vielä musiikin suoratoistopalveluihin, vaan tarjoaa edelleen vanhaa tuttua iTunes-musiikkikauppaa, jossa myydään yksittäisiä kappaleita ja albumeja erikseen hinnoiteltuina latauksina. Samalla suoratoistopalvelut, joista voidaan mainita myös suositut Spotify, Rdio ja Deezer, ovat vallanneet alaa. Beatsin ostolla Apple voisi vastata kysyntään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Beatsin liiketoiminnasta valtaosan nykyisin muodostavista kuulokkeista Apple ei näytä olevan ensisijaisesti kiinnostunut, joskin lähteiden mukaan se aikoo suunnitella Beatsin kanssa yhteistyössä jatkossa designiltaan paremman laatuisia kuulokkeita. Aiemmin Beatsin hyvin myyvät kuulokkeet eivät ole saaneet varsinaisia kehuja äänenlaadustaan, vaan niiden korkea hinta on perustunut ennemminkin Beatsin brändiin, markkinointiin ja tyyliin.
Itse Beats syntyi aikanaan, kun sen toinen perustaja räppäri Dr. Dre ei ollut tyytyväinen tarjolla olleisiin kuulokkeisiin. ”Kulutin kuukausia kappaleeseen ja se kuulostaa kamalalta”, kertoi Beatsin toinen perustaja Jimmy Iovine D-konferenssissa aiemmin Dr. Dren valittaneen.
Beatsin perustajat, erityisesti Jimmy Iovine, vaikuttaisivat myös olevan tärkeä osa diiliä. Beatsin omaa musiikkipalveluaan varten hankkimien musiikkioikeuksien siirtymisestä kaupassa ei ole vielä selvyyttä, mutta vähintäänkin Iovinen mukanaolo auttaa Applea neuvottelemaan mahdollisia uusia sopimuksia musiikin suoratoistopalveluun liittyen.
Iovine oli myös Applen edesmenneen perustajan Steve Jobsin ystävä, jolle Jobs esitteli esimerkiksi iTunesia ennen sen julkaisua 2003.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Bloombergin lähteiden mukaan Beats säilyisi itsenäisenä brändinä ja Iovine voisi jatkossa raportoida Applen toimitusjohtajalle Tim Cookille. Kokonaisuutena Beats-kaupalla Apple yrittäisi tehdä musiikista itselleen jälleen kilpailuetua. Nykyisen iTunesin asema tulevassa kuviossa on vielä epäselvä.
Applen ja Beatsin odotetaan vahvistavan kaupan tämän viikon aikana. Se olisi hinnaltaan Applen historian ylivoimaisesti suurin yritysosto toistaiseksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »