Suomen kuluttaja-asiamies on huomauttanut Applea iPad-tablettien markkinointiin liittyvistä asioista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston internet-sivuilla kerrotaan, että Apple markkinoi tablettiaan harhaanjohtavasti.
Suomen kuluttaja-asiamies sai aikanaan useita ilmoituksia vuonna 2012 myyntiin tulleesta kolmannen sukupolven iPadista kuluttajilta koskien sen verkkoyhteyksiä. Kolmannen sukupolven iPadia myytiin kahtena eri versiona, joista toisesta löytyivät ”4G-verkkoyhteydet”.
Apple mainosti laitettaan verkkosivuillaan näin: ”Seuraavan sukupolven verkkotekniikalla varustettu uusi iPadin WiFi + 4G -malli yhdistää sinut nopeisiin dataverkkoihin kaikkialla maailmassa.” Se oli kuitenkin hyvin harhaanjohtavaa, koska iPadin käyttämät 4G-verkkotaajuudet eivät toimineet Suomessa. Sittemmin uudemmissa iPadeissa mukana on tuki myös Suomen 4G LTE -taajuuksille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluttaja-asiamies ohjeistaa, että Applen täytyy antaa markkioinnissa tarvittavat tiedot kuluttajille. Näihin kuuluu niin laitteen ominaisuudet kuin myös käyttöympäristöön liittyvät vaatimuksetkin. Mikäli kaikkea oleellista tietoa mainostaja ei laita mainokseen, täytyy siinä kertoa, mistä lisätietoa on saatavilla.
Applen täytyy myös jatkossa välttää Suomessa mainostaessaan erittäin korostavia ilmaisuja. Kuluttaja-asiamies kertoo, että sanat ultranopea tai uskomaton nopeus ovat hyvin epämääräisiä sekä moniselitteisiä, joten niiden käyttämistä mainoksissa tulee välttää. Komparatiivien käyttöä on myös syytä välttää, ellei mainoksessa verrata laitetta suoraan eri laitteisiin tarvittavin todistein.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »