Apple ja Google taistelevat kilpaileviin iOS- ja Android-mobiilialustoihinsa liittyen nykyisin yhä enemmän myös pelinkehittäjien huomiosta, kertoo Wall Street Journal.
Kummatkin haluaisivat saada omille alustoilleen pelejä yksinoikeudella, mikä muistuttaa aiemmin muun muassa pelikonsoleissa Sonyn ja Microsoftin välillä nähdystä kilvoittelusta. Mobiilisovelluskaupoissa asia on kuitenkin vielä uusi ja tuore.
Apple ja Google houkuttelevat pelinkehittäjiä tuomaan pelinsä yksinoikeudella vain omalle alustalleen tai tuomaan sen merkittävästi toista aiemmin muun muassa tarjoamalla parempaa näkyvyyttä sovelluskaupoissa sen etusivulla sekä muissa sisältöä koskevissa näkymissä. Suoraan rahaa pelikehittäjille vastineeksi yksinoikeudesta yhtiöt eivät ole vielä tiettävästi tarjonneet. Applen ja Googlen lisäksi lusikkaansa soppaan on laittanut myös verkkokauppajätti Amazon omien Kindle Fire -tablettiensa ja Appstore-Android-sovelluskauppansa osalta.
Esimerkiksi viime elokuussa Electronic Arts toi jatko-osapelinsä Plants Vs. Zombies 2:n ensin Applen laitteille App Storeen noin kaksi kuukautta ennen Android-laitteiden Google Playta. Taustalla oli Applen kanssa tehty diili.
ZeptoLabin Cut the Ropen varsinainen jatko-osa tuli myös tarjolle ensin Applen iPhonelle joulukuussa viime vuonna. ZeptoLab oli sopinut noin kolmen kuukauden yksinoikeudesta Applen kanssa, minkä vastineeksi Apple markkinoi peliä sovelluskaupassa.
Toisaalta esimerkiksi Gameloftin Asphalt-pelin osalta kehittäjä päätyi lopulta tuomaan sen samanaikaisesti molemmille alustoille käytyään keskusteluja sekä Applen että Googlen kanssa alun yksinoikeudesta.
Androidin houkuttelevuus pelikehittäjienkin silmissä on noussut viime vuosina sen käyttäjämäärien kasvaessa reilusti ohi iPhonen, vaikkakin iPhonen asemaa ovatkin edelleen ylläpitäneet liiketoimintanäkökulmasta houkuttelevammat, enemmän sovelluksiin rahaa käyttävät asiakkaat, Applen korkea markkinaosuus Yhdysvalloissa sekä muun muassa iPadin vahvuus. Lisäksi iOS:lle on ollut helpompi tehdä kehitystyötä kuin useampiin eri versioihin ja laitteisiin hajautuneelle Androidille.
Pelien houkuttelulla tarjolle yksinoikeudella sekä Apple että Google yrittävät rakentaa alustoilleen houkuttimia, jotka voisivat ratkaista jopa seuraavan puhelimen oston. Pelikehittäjät ovat suostuvaisia koska kymmenien tai satojen tuhansien tarjolla olevien pelien joukosta täytyy tavalla tai toisella pyrkiä nousemaan esiin.
Tutkimusyhtiö IDC:llä ei kuitenkaan uskota, että pelit olisivat ratkaiseva tekijä puhelimen ostossa: ”Päätösperusteiden, miksi ostaa jokin laite, osalta pelit ovat todella alhaisella tasolla”, kommentoi IDC:n analyytikko Lewis Ward.
Pelit ovat ylivoimainen kategoria sovellusostoissa: 16 miljardin dollariin sovelluksiin käytetystä potista viime vuonna yli 70 prosenttia päätyi peleille IHS:n ja App Annien tutkimuksen mukaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »