Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ei kainostele suurten peliliikkeiden tekemistä: Facebookin kerrottua vasta muutama viikko sitten WhatsApp-viestisovelluksen ostosta 19 miljardilla dollarilla, on nyt seuraava kauppa jo jonossa. Facebook ostaa virtuaalitodellisuuslaseistaan tunnetun Oculus VR:n.
Kauppahinta on kaksi miljardia dollaria, josta 400 miljoonaa on käteistä ja loput Facebookin osakkeita. Lisäksi kauppahinnan päälle tulee vielä kehityksen perusteella mahdollisesti maksettava 300 miljoonan dollarin kannustinpaketti Oculus VR:n työntekijöille rahana ja osakkeina. Kaupan odotetaan toteutuvan toisen vuosineljänneksen aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oculus VR:n tuote ovat toistaiseksi kookkaat Rift-lasit, jotka suunnataan aluksi pelikäyttöön. Ne tarjoavat käyttäjälleen virtuaalisen kokemuksen, joka pyrkii vastaamaan todellisuutta. ”Ihmeellinen asia teknologiassa on, että se päällä tuntee olevansa todella toisessa paikassa toisten ihmisten kanssa. Ihmiset, jotka kokeilevat sitä sanovat sen olevan jotain aivan erilaista kuin mitä he ovat koskaan kokeneet elämässään”, kommentoi Zuckerberg Oculus VR:ää.
Esimerkiksi alta löytyvä Engadgetin tuore video Oculus Riftin juuri julkistetusta toisesta kehittäjäversiosta tarjoaa hyvän kuvan siitä, mistä on kyse.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Zuckerbergin tavoitteet Oculus VR:lle etenevät kuitenkin jo pelejä pidemmälle. Zuckerbergin mukaan Facebookin tavoitteena on tehdä maailmasta avoimempi sekä verkottuneempi ja nyt on jo aika ajatella tulevia alustoja mobiililaitteiden jatkoksi.
Zuckerberg kertoo, että pelikäyttö on Oculus VR:n tavoite aluksi eikä Facebookilla ole aikeita muuttaa Oculus VR:n suunnitelmia tällä alueella, vaan vain kiihdyttää niitä. Oculus VR tulee toimimaan itsenäisesti Facebookin alla tämän saavuttamiseksi.
Pelien jälkeen Oculusta aiotaan kuitenkin laajentaa. ”Kuvittele istuvasi kentän laidalla pelissä, tai opiskelemassa luokkahuoneessa opiskelijoiden ja opettajien kanssa tai konsultoimassa lääkärin kanssa kasvokkain – vain laittamalla lasit päähäsi kotonasi”, visioi Zuckerberg.
Facebookia Oculus kiinnostaa, koska kyse on uudesta viestintäalustasta ja Facebookille viestintä on kaiken ytimessä. ”Yhtenä päivänä uskon, että tämän kaltainen uppouttava, laajennettu todellisuus tulee olemaan osa miljardien ihmisten päivittäistä elämää”, heittää Zuckerberg. ”Oculuksella on mahdollisuus luoda sosiaalisin alusta ikinä, ja muuttaa tapaamme tehdä töitä, pelata ja kommunikoida.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viestinnän ja tietenkin pelaamisen ohella Oculus VR:llä voi olla arvonsa myös viihde- ja koulutuskäytössä.
”Virtuaalitodellisuus oli aikanaan scifi-unelma. Mutta myös internet oli aikoinaan unelma, ja niin olivat tietokoneet ja älypuhelimetkin. Tulevaisuus on tulossa ja meillä on tilaisuus rakentaa se yhdessä”, päättää Zuckerberg julkaisunsa uudesta kaupasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »