Älykellopioneeri, startup-yritys Pebble on kertonut myyneensä yli 400 000 älykelloa. Asian paljasti Fortunen haastattelussa yhtiön perustajiin lukeutuva toimitusjohtaja Eric Migicovsky.
Liikevaihtoa Pebble kasasi viime vuonna 60 miljoonaa dollaria ja sillä on 70 työntekijää. Pebble on myös ollut voitollinen viime vuoden alkupuolelta lähtien.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hiljattain yhtiö on avannut oman nyt noin 1 000 sovellusta sisältävän sovelluskauppansa älykellolleen sekä julkistanut uuden metallikuorisen Pebble Steel -version tuotteestaan. Pebblen tarina lähti kunnolla liikkeelle joukkorahoituspalvelu Kickstarterista, jossa kellonsa ennakkomyynnillä yhtiö keräsi 10,3 miljoonan dollarin potin. Töitä älykellojen parissa sama tiimi oli tehnyt jo aiemmin, nyt jo kuuden vuoden ajan.
Pebble kohtaa tietysti haasteita, kun suuret teknologiajätit vyöryvät mukaan älykellomarkkinoille. Suurista valmistajista aktiivisimpana älykelloissa on operoinut jo jonkin aikaa Sony, mutta viime vuonna markkinoille nousi uusi hallitsija Samsungista. Vuodesta 2014 odotetaan älykellojen esiinmarssin vuotta: Google julkisti aiemmin tällä viikolla oman älykelloihin tarkoitetun Android Wear -käyttöjärjestelmäversion ja ensimmäiset Android Wear -älykellot ovat tulossa jo kesällä LG:ltä ja Motorolta. Lisäksi Android Wearin takana seisovat myös Asus, HTC sekä myös Samsung.
Myös Applen odotetaan laajasti tuovan oman iWatch-älykellonsa markkinoille jo tänä vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jää nähtäväksi, kestääkö Pebble tulevan kilpailupaineen. Yhtiössä itse odotetaan liikevaihdon tuplaantuvan tänä vuonna viime vuoden 60 miljoonasta.
Pebblen suunnitelmissa on älykellon akkukeston parantaminen ja mietinnässä myös taipuvien näyttöjen hyödyntäminen ja älykellon nouseminen muiden laitteiden kauko-ohjaimeksi, esimerkiksi auton ja kodin hallinnan keskipisteeksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »