Japanilainen pelijätti Nintendo ei ole syypää viime viikkoina maailman valloittaneen ja sittemmin nyt viikonloppuna kehittäjän toimesta tarjolta poistetun hittilintupeli Flappy Birdin tarinan päättymiseen.
Yksinkertaisten mutta vaikean – ja ärsyttävänkin ja kenties sen vuoksi niin nopeasti levinneen – Flappy Birdin kehittäjä, vietnaminen Dong Nguyen ei ole kommentoinut tarkkaa syytä pelin poistamiseen sovelluskaupoista, Applen App Storesta ja Google Playsta. Hänen mukaansa syy on, ettei hän enää vain jaksanut kaikkea, mitä pelin suosio toi mukanaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Flappy Bird muistuttaa graafiselta ilmeltään huomattavan paljon Nintendon vanhoja legendaarisia Mario Bros -pelejä. Flappy Birdissa esteinä toimivat putket näyttävät harjaantumattomalla silmällä lähes identtisiltä Mario-pelien kanssa ja myös itse pelimekaniikka ja lintuhahmokin ovat tuttuja Mario-pelin yksistä tasoista. Nguyen onnistui yhdistämään Flappy Birdissa kaiken uudeksi simppeliksi kokonaisuudeksi.
Verkossa on arvailtu, että laillisen väliintulon uhka Nintendon taholta olisi ollut syynä Nguyenin vetäytymiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Vaikka emme yleensä kommentoi huhuja ja spekulaatioita, olemme jo kiistäneet spekulaatiot”, vahvisti Nintendon edustaja kuitenkin jälleen Wall Street Journalille. WSJ:n mukaan myöskään epätavanomainen toimintaa rajoittava vietnamilaislainsäädäntö ei ole asiantuntijoiden mukaan ollut ongelma Nguyenille.
Tarkempaa syitä Flappy Birdin lopettamisen takana ei välttämättä kuulla koskaan. Dong Nguyen ei ole twiitannut vielä sen jälkeen, kun hän kertoi lopettamisesta eikä hän ole lähettänyt vastauksia myöskään vielä Wall Street Journalin esittämiin kysymyksiin.
Lakiongelmien ohella toinen suosittu teoria lopettamisen taustalla on sen toimiminen oivana markkinointitemppuna. Kenties Nguyen ajatteli latausmäärien kääntyvän jo laskuun suuren osan potentiaalisista lataajista ladattua jo pelin ja ajatteli vielä maksimoida uusien asentajien määrän kertomalla pelin vetämisestä pois tarjolta.
Aiemmin Nguyen on kertonut peliä ladatun yli 50 miljoonaa kertaa ja sen tuovan hänelle keskimäärin noin 50 000 dollarin mainostulot päivässä. Pelin vetäminen pois sovelluskaupoista ei myöskään missään nimessä lopeta vielä rahavirtaa Nguyenille – hän tienaa yhä jo asennettujen pelien näyttämistä mainoksista. Flappy Bird nousi tunnetuksi järjettömän nopeasti. Analyytikko Benedict Evans muun muassa osoitti tämän vertaamalla Google Trendsistä Flappy Bird -hakuja Farmvilleen, Angry Birdsiin sekä Candy Crushiin, jotka kaikki ovat myös suosittuja pelejä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pelin poistamisella Nguyen myös loi itsestään vielä suuremman mielenkiinnon kohteen ja hänen seuraava pelinsä tullaan varmasti huomaamaan.
Laki- ja markkinointitempputeoriat ovat luonnollisesti mielenkiintoisia, mutta lopulta todellisuus voi olla tylsempikin. Kenties Nguyen puhuukin totta, eikä hän enää vain jaksanut jatkaa pelin suosion lieveilmiöitä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »