Nykyisin yli 1,2 miljardia käyttäjää kuukausittain keräävä sosiaalisen median palvelu Facebook täytti tänään 4. helmikuuta 2014 kymmenen vuotta.
Facebookin perustaja Mark Zuckerberg avasi sivustonsa 4. helmikuuta vuonna 2004 – aluksi Harvardin yliopiston opiskelijoille. Tämän jälkeen Facebook levittäytyi muihin kouluihin, muihin maihin ja lopulta koko maailmaan.
10 vuoteen mahtuu paljon tapahtumia, mutta Facebookinkin matkan varrelta voidaan nostaa esiin tiettyjä käännekohtia. Keräsimme niitä tähän alle kymmenen kappaletta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lanseeraus
Kaikki lähtee liikkeelle jostakin ja Facebookin alkusuosio oli räjähtävä. Harvardin opiskelijat ryntäsivät palveluun heti sen avauduttua. Ensimmäisen Facebookista kirjoitetun uutisen mukaan neljässä päivässä palveluun oli rekisteröitynyt 650 käyttäjää. Aluksi palvelu tunnettiin Thefacebook-nimellä. Kuten Social Network -elokuvakin on kertonut, syntyi Facebookin synnystä taistelu Mark Zuckebergin sekä Cameron ja Tyler Winklewossin ja Divya Narendran välillä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ensimmäiset sijoitukset
Kesäkuussa 2004 Facebook sai ensimmäisen sijoituksen Peter Thieliltä. Thiel sai 500 000 dollarilla kymmenyksen Facebookista. Toukokuussa 2005 Facebook keräsi 13,7 miljoonaa dollaria Accel Partnersilta sekä sen partnerilta Jim Breyeriltä.
Sopu Winklewossien kanssa
Facebook ja Mark Zuckerberg sopivat oikeusriitansa Winklewossin veljesten kanssa lopulta vuonna 2008. Korvauksena tarjottiin 1,2 miljoonaa Facebookin osaketta, jotka Facebookin pörssilistautumishinnalla olisivat olleet arvoltaan noin 300 miljoonaa dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
News feed eli etusivun uutisnäkymä
Facebookin kenties keskeisimmältä toiminnolta nykyisin tuntuva etusivun uutisnäkymä, englanniksi news feed, ei ollut mukana Facebookissa alusta lähtien. Se esiteltiin vasta syyskuussa 2006. Aluksi Facebookissa päärooli olikin eri käyttäjien profiileilla vielä suuremmissa määrin kuin nykyisin.
News feed mullisti Facebookin keräten palvelun tapahtumat yhteen paikkaan helposti saataville.
Mobiili
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookinkaan nousun osalta mobiilin vaikutusta ei voida väheksyä. Koska Facebook perustettiin jo vuonna 2004, oli se hyvän aikaa edellä älypuhelinten vuosina 2007-2008 alkanutta vallankumousta.
Facebook-sovellus oli kuitenkin heti mukana, kun Apple avasi App Store -sovelluskauppansa heinäkuussa 2008.
Pitkään mobiili nähtiin uhkana Facebookille – eikä uhka ole poistunut tänäkään päivänä erinäisten sovellusten haastaessa suurta Facebookia rajatummilla osa-alueilla. Nyt joulukuussa Facebookilla oli kuitenkin 945 miljoonaa mobiilikäyttäjää ja pelkästään mobiilin kautta Facebookia käytti 296 miljoonaa käyttäjää.
Tykkää-painike
Jo vuoden 2009 helmikuusta asti käyttäjät voisivat tykätä asioista Facebookissa, mutta huhtikuussa 2010 Tykkää-painikkeen myötä liikkeelle lähti Facebookin integroituminen myös osaksi muita verkkosivuja ja koko internetiä. Nykyisin eri sivuilta löytyvät Facebook-jako- ja tykkää-painikkeet ovat niin tuttuja, että ne tuntuvat olleen tällä paljon kauemmin kuin vain vajaat kolme vuotta.
Sean Parker + Sheryl Sandberg
Mark Zuckerberg on toki tehnyt ilmiömäisen työn rakentaessaan Facebookia 10 vuoden ajan yhdestä koulusta liikkeelle lähteneestä palvelusta suureksi ja menestyväksi yhtiöksi. Facebookin perustajien ja ensimmäisten työntekijöiden lisäksi historiasta voidaan nostaa esiin kaksi aivan elintärkeää henkilöä Facebookin menestykselle. The Social Network -elokuvastakin Justin Timberlaken näyttelemänä tuttu Sean Parker kiihdytti Facebookin kasvua ja osaltansa myös vankisti Zuckerbergin asemaa yhtiössä. Sheryl Sandberg puolestaan rakensi Facebookista menestyksekkään palvelun ohella myös menestyksekkään liiketoiminnan toimiessaan bisnespuolella Zuckerbergin oikeana kätenä. Sekä Parkerista että Sandbergista Facebook teki myös miljardöörejä.
Aivan pörssilistautumisensa alla huhtikuussa 2012 Facebook teki yrityskaupan, joka ainakin tänä päivänä vaikuttaa yhdeltä fiksuimmista internet-yhtiöiden suurista yrityskaupoista ikinä.
Nopeasti kasvaneesta mobiilista kuvanjako- ja yhteisöpalvelu Instagramista olisi voinut tulla Facebookin ylivoimaisesti kovin haastaja, jollei Facebook olisi sitä napannut yhden miljardin dollarin kauppahinnalla. Käytännössä Facebook käytti alle yhden prosentin markkina-arvostaan poistaakseen kilpailusta erittäin vakavan haastajan. Instagramin perustajat sen sijaan myivät yhtiönsä liian aikaisin – tänään sen arvo laskettaisiin todennäköisesti yli 10 miljardissa dollarissa.
Vuoden 2013 loppupuolella ensi kertaa Facebook alkoi muuttaa myös Instagramia rahaksi aloittamalla mainosten kokeilun osana palvelua.
Pörssilistautuminen
Rajun kasvun ja vuosien kehitystyön jälkeen toukokuussa 2012 Facebook astui pörssiin. Facebookin osakkeita tarjottiin listautumisen yhteydessä 16 miljardilla ja yhtiön markkina-arvoksi 38 dollarin listautumishinta antoi 104 miljardia dollaria. Facebookin kurssi romahti listautumisen jälkeen: hinta oli vedetty annissa niin korkealle, ettei kysyntää osakkeille enää kaupankäynnissä ollutkaan. Lisäksi pankit sössivät annin käytännön järjestelyjä.
Alimmillaan Facebookin osakekurssi laski alle puoleen listautumishinnastaan. Yhtiön ongelmaksi nähtiin muun muassa se, että se ei tehnyt juuri lainkaan liikevaihtoa mobiilista. Tämä sai myös Zuckerbergin huolestumaan ja sittemmin Facebookin kehitys onkin ollut hurjaa: mobiilista syntyi vuoden 2013 lopulla jo 53 prosenttia Facebookin mainostuloista.
Vahva mobiilimenestys on näkynyt myös Facebookin osakekurssissa, joka on pongahtanut takaisin ylöspäin yli 62 dollariin, jolla Facebookin markkina-arvo on nyt noin 160 miljardia dollaria.
10 vuotta
Nyt 4. helmikuuta 2014 Facebook täyttää 10 vuotta ja vaikuttaa jälleen hankaluuksien jälkeen vahvalta. Toukokuussa 30 vuotta täyttävä Mark Zuckerberg on kerännyt Facebookilla yli 30 miljardin dollarin omaisuuden. Facebook puolestaan teki viime vuodelta lähes kahdeksan miljardin dollarin liikevaihdon ja kasvun odotetaan jatkuvan vahvana tänäkin vuonna.
Nyt Facebookin nykystrategiassa näyttäisi ohjelmassa olevan palvelun hajauttaminen useampiin eri sovelluksiin. Instagramin ja Facebook Messengerin jatkoksi on tulossa lisää erillisiä vahvoja sovelluksia. Näistä ensimmäisenä Facebook testaa uutta sisällön katselutapaa uunituoreella Facebook Paper -sovelluksellaan.
Facebookin suurimmat haasteet liittyvät edelleenkin mobiiliin, jossa Facebookin rinnalle on noussut tai nousemassa lukuisia muitakin vahvoja jako- ja viestintäpalveluita.
Onko Facebook täällä enää 10 vuoden päästä? Sen tiedämme vasta sitten. Juuri nyt Facebookin luhistuminen tuntuisi erittäin kaukaiselta ajatukselta, mutta 10 vuotta on myös äärimmäisen pitkä aika korkealla sykkeellä etenevässä internet- ja teknologiamaailmassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »