Nokian omistama Trapster-karttapalvelu on ajautunut epäedulliseen valoon. Asialla on laajasti seurattu, noin 380 000 Twitter-käyttäjän ja 4,9 miljoonan Google+:n käyttäjän seuraama teknologia-alan vaikuttaja Robert Scoble, joka suomii Trapsteria käyttäjien yksityisyyden jättämisestä liian vähälle huomiolle.
Trapsteria eivät luultavasti monetkaan tunne. Nokia osti sen karttapalveluidensa vahvistukseksi vuoden 2010 lopulla ja palvelun toiminta on jatkunut yhä itsenäisenä. Kyseessä on Googlen hiljattain ostaman Wazen kaltainen palvelu, jossa käyttäjät voivat jakaa tietoa toisille käyttäjille esimerkiksi poliiseista, onnettomuuksista ja muista liikenteeseen vaikuttavista seikoista matkansa varrelta. Waze on nykyisin paljon suositumpi palvelu ja osaltaan Trapsterin pienet käyttäjämäärät johtavat myös sen yksityisyysongelmien korostumiseen.
Trapster on tarjolla sovelluksena iPhonelle, Androidille ja Windows Phonelle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Scoblekaan ei vastusta ja hän näkee yksityisyyden vähentymisen jatkossa todennäköisenä, mutta Nokian Trapster on hänen mukaansa mennyt liian pitkälle. Scoblen mukaan suurin ongelma, on että Trapster esittää kartalla sinisenä viivana reaaliajassa jatkuvasti käyttäjän kulkeman reitin ja sijainnin muille käyttäjille. Reitti pysyy näkyvissä Scoblen mukaan kahden tunnin ajan. Muut käyttäjät voivat seurata näin, missä tietyt henkilöt liikkuvat. Jos raportoi jostakin matkansa varrelta, näkyy tämä palvelussa muille käyttäjille, jonka jälkeen toisen liikkeitä onkin helppo jäädä katselemaan.
Scoble kertoo esimerkkinä, että hänen kaverinsa oli seurannut hänen ajoaan. ”Hän soitti minulle, kun olin raportoinut poliisista ja sanoi ’hei, teitkö juuri u-käännöksen?'”, Scoble kertoo. ”Ja kyllähän vain tein. ’Miten tiesit sen?’ kysyin. ’Katson sinua Trapsterissa.'”
Scoblen mukaan Trapsterin pitäisi kertoa toiminnastaan selkeämmin, mahdollistaa tietojen piilottaminen jälkikäteen sekä myös mahdollistaa koko toiminnon kytkeminen pois päältä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Tämä on se ongelma. Tekemällä jotain pelottavaa ja antamatta minulle hallinnan mahdollisuutta (ja antamatta myöskään minulle tarpeeksi hyötyä, jotta kannattaisi mennä näin pitkälle) Nokia on menettänyt luottamukseni”, tylyttää Scoble. ”Tässä on kyse tilanteesta, jossa tuotteen suunnittelija ei ole ottanut mukaan riittävästi yksityisyyttä järjestelmään eikä kerro tarpeeksi selkeästi riskeistä.”
”En enää usko, että Nokia on yhtiö joka voi asianmukaisesti ohjata meidän kontekstin aikakaudelle ja sen pitäisi olla pelottavaa johtajille yhtiössä, sillä heillä ei ole enää puhelinliiketoimintaa, jonka varaan palata. Nokian pitäisi johtaa meidät tähän uuteen aikaan, jossa jopa Mercedes rakentaa kontekstuaalista autoa ja Nokian pitäisi näyttää meille kaikille, kuinka mennä karmivan rajan yli vastuullisella, luotetulla, tavalla”, Scoble summaa. Mercedes kehittää itseohjautuvaa autoaan Nokian HEREn kanssa.
Nokialle jatkossa kartta-, sijainti-, navigaatio- ja paikkatietopalvelut muodostavat yhä tärkeämmän osan toimintaa matkapuhelinliiketoiminnan siirtyessä Microsoftille. Vaikka Nokia on panostanut karttoihin valtavasti muun muassa 5,7 miljardin NAVTEQ-yritysostolla ja on suuri tekijä esimerkiksi autojen navigointiratkaisuissa, on se silti jäänyt hieman Googlen pimentoon karttaliiketoiminnan julkikuvassa ja yleisessä palveluiden käytettävyydessä. Nokian HEREn ongelma on toistaiseksi ollut jumiutuminen Nokian käyttämille alustoille samalla, kun Android ja iOS muodostavat yhdeksän kymmenesosaa mobiilimarkkinoista. Puhelimista irtautumisen myötä HERE-palvelut voivat kuitenkin nähdä jatkossa laajemmin myös muilla alustoilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »