Useiden älypuhelintoimittajien julkaistua nyt jo vuoden 2013 lopun tulosnumeronsa, ovat myös tutkimusyhtiöt astuneet areenalle omilla kokonaismarkkina-arvioillaan.
Nyt tilastonsa vuoden 2013 viimeisen neljänneksen ja koko vuoden 2013 puhelinmyynnistä ovat julkaisseet jo IDC ja Strategy Analytics.
Strategy Analyticsin mukaan vuonna 2013 markkinoille toimitettiin yhteensä 990 miljoonaa älypuhelinta. IDC puolestaan on optimistisempi ja on laskenut toimitusten määrän olleen 1004,2 miljoonaa. Erot johtuvat tutkimusyhtiöiden välisissä eroista arvioissa niiden valmistajien myyntimääristä, jotka eivät itse lukujaan paljasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi koko vuoden 2013 osalta IDC laskee Samsungin toimittaneen 313,9 miljoonaa älypuhelinta ja Strategy Analytics 319,8 miljoonaa älypuhelinta, joten eroja tutkimusyhtiöiden välisissä arvioissa on. Kokonaiskuva on kuitenkin selkeä: Samsung oli markkinoiden ykkönen reilun 30 prosentin markkinaosuudellaan.
Samsungin perässä tulevat Apple reilun 15 prosentin osuudellaan, jonka jälkeen osuudet romahtavatkin 4-5 prosenttiin ja Huawei, LG ja Lenovo täydentävät TOP5-valmistajien luettelon. Tämä kolmikko oli myös viiden kärjestä selvä markkinoiden voittaja sillä toimitukset kasvoivat 60-100 prosentilla, kun Samsungin kasvu jäi reiluun 40 prosenttiin ja Applen vain vajaaseen 15 prosenttiin. Kokonaisuutena IDC:n mukaan älypuhelinten toimitukset kasvoivat 38,4 prosenttia viime vuonna ja kasvu hiljentyi loppuvuotta kohden.
IDC:n mukaan älypuhelinten kasvua siivittivät suurinäyttöiset mallit sekä edullisen hintaluokan mallit. Apple ei ole ollut mukana kummassakaan näistä, joten sen osuus on laskenut. Jatkossa on mielenkiintoista seurata esimerkiksi Lenovon kehitystä sen alkaessa laajentua ulos Kiinan kotimarkkinoiltaan myös älypuhelimissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Koko puhelinmarkkinaa peruspuhelimet mukaan lukien tarkasteltaessa myös Nokia nousee paremmin esille kuin älypuhelinten ”ynnä muut” -joukosta. Nokia oli edelleen Samsungin perässä maailman toiseksi suurin matkapuhelinten toimittaja, mutta markkinaosuus oli enää 13,8 prosenttia. Takavuosinahan Nokia saavutti 40 prosentin markkinaosuudenkin. Mikä vielä pahempaa, Nokian romahdus on tapahtunut ylemmissä hintaluokissa ja älypuhelimissa aseman säilyessä peruspuhelimissa.
Alle olemme keränneet Strategy Analyticsin ja IDC:n taulukot puhelinmyynnistä.
Älypuhelintoimitukset (Q4/)2013, Strategy Analytics:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älypuhelintoimitukset 2013, IDC:
Älypuhelintoimitukset Q4/2013, IDC:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Matkapuhelintoimitukset 2013, IDC:
Matkapuhelintoimitukset Q4/2013, IDC:
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »