Japanilainen konsoli- ja peliyhtiö Nintendo on ajautunut yhä paheneviin ongelmiin sen nykytarjonnan myynnin takellellessa. Nintendon taantuminen on johtanut kysymyksiin Nintendon strategiamuutoksesta.
Nintendon Wii U -pelikonsoli on ollut suuri floppi. Nyt yhtiiö leikkasi maaliskuun lopussa päättyvän tilikautensa osalta aiempaa ohjeistustaan yhdeksän miljoonan Wii U:n toimittamisesta alle kolmasosaan, vain 2,8 miljoonaan Wii U:hun. Myös Wii U -pelien myynnistä ohjeistus tiputettiin puoleen aiemmasta, nyt 19 miljoonaan. Nintendo on yrittänyt kiihdyttää Wii U -myyntiä hinnanalennuksinkin.
Eikä Nintendolla mene hyvin käsikonsoleissakaan. 3DS-käsikonsolin myyntiohjeistusta pudotettiin myös rankasti 18 miljoonasta 13,5 miljoonaan ja pelien myyntiennustetta 80 miljoonasta 66 miljoonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nintendo odottaakin tilikautensa tuovan 25 miljardin jenin eli noin 180 miljoonan euron tappiot.
Nintendon asemaa ovat syöneet uudet kilpailevat Xbox One ja PlayStation 4 -konsolit, mutta myös Android- ja Applen iOS -älypuhelinten ja tablettien nousun pelilaitteina on nähty aiheuttavan paljon harmaita hiuksia Nintendolle. Japanilaisyhtiö ei ole vielä lähtenyt mukaan mobiilipelimarkkinoille, vaikka asiasta monilla eri tahoilla pitkään ollaankin puhuttu. Mobiilipelit ovat kasvaneet viime vuosina suurin harppauksin ja alalle on syntynyt useita miljardiyhtiöitä – joukossaan tietenkin myös suomalaiset Rovio ja Supercell.
Nyt Nintendon johdostakin näytetään tunnustetun muutoksen tarve. ”Ajattelemme uutta liiketoimintarakennetta”, kommentoi Nintendon toimitusjohtaja Satoru Iwata. Siltikään Nintendolla ei olla ryntäämässä muutokseen. ”Älylaitteiden laajentumisen huomioiden, tutkimme luonnollisesti, kuinka älylaitteita voidaan käyttää peliliiketoiminnan kasvattamiseen. Se ei ole niin yksinkertaista kuin siirtää Mario älypuhelimeen.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nintendolle omien laitteistojen ja pelien yhdistäminen on ollut tähän asti hyvin tärkeää, joten muutos on ymmärrettävästi vaikea paikka yhtiölle. ”Älylaitteiden leviäminen ei tarkoita loppua pelikonsoleille. Se ei ole niin yksinkertaista”, Iwata totesi. Iwatan mukaan keskeistä on, miten älypuhelimia voidaan hyödyntää lisäämään tietoisuutta Nintendon peleistä ja rohkaista heitä kokeilemaan konsoliversioita. Voitaisiinko Iwatan kommentit lukea mahdollisten ”kevytversioiden” Nintendo-klassikoista olevan tulossa jatkossa myös älypuhelimillekin? Se jää nähtäväksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »