Kiinalainen Xiaomi on kasvutarina vailla vertaa. Vasta huhtikuussa 2010 perustettu älypuhelinvalmistaja loi jo viime vuonna tauluun hurjat lukemat älypuhelinmyynnissä ja aikoo myös kasvattaa myyntinsä tänä vuonna jälleen yli kaksinkertaiseksi.
Xiaomi toimitti viime vuonna 18,7 miljoonaa älypuhelinta, yhtiön perustaja Lei Jun viestitti tänään. Xiaomi on toistaiseksi keskittynyt lähes yksinomaan Kiinan markkinoille, mutta alkaa pikku hiljaa laajentua myös muualle. Yhtiö palkkasi viime vuoden aikana Googlen entisen Android-tuotepomon Hugo Barran johtamaan laajentumishankkeita.
Vuonna 2012 Xiaomin myynti oli 7,2 miljoonaa älypuhelinta, johon verrattuna kasvua viime vuonna kertyi siis noin 160 prosenttia. Xiaomi ylitti roimasti myös oman aiemman 15 miljoonan puhelimen tavoitteensa. Pelkästään joulukuussa kaupaksi kävi 3,2 miljoonaa Xiaomin puhelinta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin liikevaihto viime vuodelta oli 31,6 miljardia juania eli noin 3,8 miljardia euroa.
Ensi vuodelta Xiaomi odottaa jo 40 miljoonan älypuhelimen myyntiä. Yhtiö on myös laajentanut repertuaariaan muun muassa televisioihin.
CEO Lei Jun states that the shipment of Xiaomi smartphones will be 40 million in 2014. pic.twitter.com/DkvPXtlqMS
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— XiaoMi (@XiaomiChina) December 31, 2013
Mikä Xiaomin puhelimissa sitten on erikoista? Ennen kaikkea edulliseen hintaan pakatut hyvät ominaisuudet. Esimerkiksi Xiaomin tuore jo reilusti alle 100 euron hinnalla myyty halpamalli Hongmi tarjoaa 4,7 tuuman kosketusnäytön 1280×720 pikselin tarkkuudella ja suojattuna Gorilla Glass 2:lla, kahdeksan megapikselin taka- ja 1,3 megapikselin etukameran, neliytimisen MediaTekin MT6589T-suorittimen, yhden gigatavun RAM-muistia, neljä gigatavua sisäistä tallennusmuistia, microSD-muistikorttipaikan, kaksi SIM-korttipaikkaa, GSM + 3G TD-SCDMA -verkkojen tuen sekä 2 000 milliampeeritunnin akun.
Lisäksi Xiaomi on Kiinassa onnistunut loistavasti brändinsä rakentamisessa ja puhelimet myös tietyllä tapaa onnistuvat erottautumaan sen vuoksi Android-massasta. Tässä apuna on myös Xiaomin Androidin päälle rakentama MIUI-järjestelmä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erikoista Xiaomissa on myös sen toimintamalli, jossa se myy puhelimia erissä. Näin saadaan aikaiseksi komeita otsikoita uusien mallien lanseerauksen yhteydessä. Esimerkiksi elokuussa kerroimme Xiaomin myyneen 100 000 älypuhelinta vain 90 sekunnissa.
Applea Xioami muistuttaa puolestaan siinä, että yhtiön tuotevalikoima koostuu vain muutamista, harkituista tuotteista.
Syyskuussa Xiaomin arvostukseksi kerrottiin jo tuoreen rahoituskierroksen perusteella 10 miljardia dollaria. Tuolloin yhtiö esitteli myös uuden Mi3-huippumallinsa.
Xiaomi nousi esille myös, kun kävimme vuoden lopulla haastattelemassa Jollan toimitusjohtaja Tomi Pienimäkeä. ”Xiaomin perustaja on sanonut, ettei heillä ole aikomustakaan tehdä nyt tulosta vaan on rakennettu tietoisesti massaa ja nyt nollasta kolmessa vuodessa rakennetun firman markina-arvo on yli 10 miljardia.” Xiaomin edullisiin hintoihin on muiden vaikea vastata. ”Sellaista fyysistä palikkaa ei pysty niin halvalla tekemään kuin millä Xiaomi sitä myy. Mutta voihan sitä rahaa tehdä muutenkin. Mainostulot ja niin edelleen ja Xiaomi on nyt Kiinassa niin kuuma ja tunnettu, että kyllähän sillä tavalla tai toisella rahaa tehdään.” Pienimäen mukaan Xioami on kuluvan vuoden aikana noussut esille myös suurempien kilpailijoiden mielissä alan vaarallisena haastajana. ”Kaikki pelkäävät Xiaomia ja syystäkin.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »