Kanadalaiselle älypuhelin-, viestintäpalvelu- ja yritysratkaisuyhtiö BlackBerrylle sataa lunta tupaan. Yhtiön tilikausi on kalenterivuodesta poikkeava, joten yhtiö raportoi tänään elo-marraskuun osavuosikatsauksensa numerot.
Luvut eivät olleetkaan kaunista katseltavaa. Liikevaihtoa BlackBerry onnistui synnyttämään vain 1,2 miljardia dollaria, mikä on 56 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Myynti on siis laskenut alle puoleen.
Älypuhelimia BlackBerry toimitti 1,9 miljoonaa, joista 1,1 miljoonaa oli BlackBerry 10 -sukupolven laitteita. Myynti loppuasiakkaille oli kuitenkin suurempaa eli 4,3 miljoonaa laitetta, eli BlackBerryn ja loppuasiakkaiden välissä olevan jakeluportaan varastot BlackBerry-puhelimista pienentyivät merkittävästi neljänneksen aikana. BlackBerry kauppasi itseään potentiaalisille ostajaehdokkaille syksyn aikana, joten sillä saattaa olla ollut kannusteita edellisillä vuosineljänneksillä pumpata varastoihin paljon puhelimia lukujen kaunistamiseksi. Edellisellä neljänneksellä BlackBerry toimitti 3,7 miljoonaa puhelinta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
BlackBerry teki 4,4 miljardia dollaria tappiollisen nettotuloksen. Tappiot syntyivät alaskirjauksista, joita tehtiin BlackBerry-puhelinten varastoarvoihin ja muihin sitoumuksiin, sekä uudelleenjärjestelykuluista 4,6 miljardin dollarin edestä. Ilman kertaluonteisia alaskirjauksia BlackBerryn liiketappio oli 354 miljoonaa dollaria.
BlackBerryllä on vielä 3,2 miljardia dollaria kassassa rahaa jäljellä. Yhtiö nosti miljardi dollaria uutta rahaa sen jälkeen, kun yhtiön myyntisuunnitelmat menivät mönkään. BlackBerrystä ainoan julkisen tarjouksen esitti entuudestaan jo BlackBerryn merkittävä omistaja Fairfax Financial, mutta se ei saanut rahoitusta kasaan 4,7 miljardin dollarin tarjoukselleen.
Käytännössä BlackBerry on luisunut älypuhelinmarkkinoilla niin pieneksi tekijäksi, ettei sen omalla BlackBerry-käyttöjärjestelmällä ole enää juuri mitään merkitystä kuin muutamilla valituilla markkinoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
BlackBerry ottaakin askelia vetäytyäkseen etäämmälle edullisemmista puhelimista. Se kertoi tänään solmineensa yhteistyösopimuksen Foxconnin kanssa, joka tulee yhteistyössä kehittämään, valmistamaan ja myös hallinnoimaan varastoja edullisemman pään BlackBerry-puhelinten osalta. Tähtäimessä ovat muun muassa Indonesian markkinat, joilla BlackBerryn asema on yhä poikkeuksellisen vahva.
BlackBerryn väliaikainen pääjohtaja John Chen vakuttaa, että BlackBerryllä on ”sitoumus laitemarkkinaan pitkällä aikavälillä ”päättäväisyyttä pysytellä innovaatiojohtajana turvallisissa kaiken kattavissa mobiiliratkaisuissa”.
BlackBerryn tulevaisuuden kannalta tärkeä osanen on sen BlackBerry Messenger (BBM) -viestipalvelu, joka on nyt tarjolla myös Androidille ja Applen iOS:lle. BlackBerryn mukaan palvelu on saanut näiltä alustoilta yli 40 miljoonaa uutta käyttäjää viimeisen 60 päivän aikana. Jatkossa BBM tulee löytämään tiensä myös esiasennettuna valittuihin Android-puhelimiin, muun muassa LG:ltä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »