Suosittu viestipalvelu WhatsApp on todellakin suosittu. WhatsApp kertoo blogissaan, että sillä on jo yli 400 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausitasolla.
Vertailun vuoksi esimerkiksi kuvanjakopalvelu Instagram on kertonut kuukausikäyttäjiensä määrän yltävän 150 miljoonaan.
WhatsAppin aktiivisten käyttäjien määrä on myös kasvanut nopeasti, sillä viimeisen neljän kuukauden aikana määrä on hypännyt 100 miljoonalla käyttäjällä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin tänä vuonna kesäkuussa kerrottiin WhatsAppin välittävän 27 miljardia viestiä päivässä. Palvelun kautta jaetaan myös enemmän kuvia kuin Facebookissa. Aktiivisia kuukausikäyttäjiä Facebookilla on kuitenkin yli 1,1 miljardia.
”Muutama lyhyt vuosi sitten, minä yhdessä ystäväni Brianin kanssa päätimme rakentaa viestintäpalvelun, jolla on yksittäinen fokus: paras mahdollinen käyttäjäkokemus. Me päättelimme, että jos tiimimme insinöörejä voi tehdä viestinnästä nopeaa, yksinkertaista ja henkilökohtaista, voisimme veloittaa ihmisiä suoraan palvelusta ilman tarvetta turvautua ärsyttäviin bannerimainoksiin, pelipromoihin, tai kaikkiin niihin häiritseviin ’toimintoihin’, joita tulee muiden viestisovellusten kanssa”, kirjoittaa WhatsAppin perustaja Jan Koum yhtiön blogissa.
WhatsApp eroaakin monista muista viestisovelluksista yksinkertaisuudellaan. Yhtiön nykyinen liiketoimintamalli on laskuttaa käyttäjältä palvelun käytöstä noin euro tai dollari vuodessa ensimmäisen ilmaisen vuoden jälkeen. Applen iPhonen osalta WhatsApp siirtyi tähän malliin vasta tänä vuonna tarjottuaan aiemmin sovellusta maksullisena euron/dollarin kertamaksua vastaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomalaisanalyytikko Tero Kuittinen näkee, että WhatsAppilla voidaan olla kateellisia kilpailijoiden huikeasta menestyksestä. Erilaisista mobiileista viestisovelluksista on noussut tänä vuonna yksi kuumimmista startup-alueista ja kymmenet ja kymmenet yrittäjät pyrkivät apajille. Alueellisesti aluksi vahvat toimijat, kuten japanilainen LINE ja kiinalainen WeChat, ovat alkaneet tehdä hurjia summia rahaa toimimalla markkinointikanavina muiden sovellusten asentamiselle sekä myymällä käyttäjille niin sanottujen tarrojen paketteja viestiensä personointiin.
WhatsApp tuntuu jättäneen paljon rahaa pöydälle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »