Tutkimusyhtiö Nielsen on julkaissut raporttinsa vuoden 2013 internetin käytöstä. Perinteinen verkkoselailu on taantumassa ja mobiilisovellukset nousussa. Nielsenin raportti käsittelee vain Yhdysvaltoja, mutta useimmat sen löydöksistä ovat yleistettävissä vastaavansuuntaisiksi myös muualla ja Suomessa. Tutkimus on tehty tammi-lokakuussa.
Nielsenin mukaan suosituin älypuhelinsovellus oli Facebook, jonka käyttö kasvoi vuodessa 27 prosenttia. Vahvasti edustettuina käytetyimpien sovellusten listalla ovat myös Googlen palvelut: haku, Google Play -kauppa, YouTube, Google Maps, Gmail löytyvät kaikki TOP10:stä ja valtaavatkin siitä näin puolet. Facebookin vahvaa asemaa vahvistaa myös, että listan sijalle seitsemän yltävä Instagramkin kuuluu sille.
Applen Kartat- ja Pörssi-sovellukset lyhytviestipalvelu Twitterin kanssa täydentävät TOP10:n.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mielenkiintoiseksi tarkastelun tekee mobiilisovellusten TOP-listan vertailu suosituimpien verkkosivustojen lukuihin. Kun kaikki TOP10-mobiilisovellukset ovat kasvattaneet käyttäjämääriään kymmenillä prosenteilla, koko TOP10-verkkosivustolistan käyttäjämäärät laskivat aiemmasta. Esimerkiksi Facebookin verkkosivuston käyttäjämäärä laski Nielsenin tutkimustuloksissa 16 prosentilla ja YouTuben 14 prosentilla. Tämä kertoo käytön siirtymisestä työpöytä- ja kannettavista tietokoneista mobiililaitteisiin ja niissä kätevämpiin sovelluksiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvalloissa Applen osuus älypuhelinmarkkinoista on muuta maailmaa vankempi: iPhonella oli elo-lokakuussa 41 prosentin osuus yhdysvaltalaisista älypuhelinkäyttäjistä Androidin pitäessä jenkkimarkkinoillakin kärkipaikkaa 52 prosentillaan. BlackBerry, Windows Phone ja muut vähemmän suositut käyttöjärjestelmät jakoivat kahdelta suurelta jääneen markkinaosuuden.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »