Apple on ostanut sosiaalisen median seurantaratkaisuja kehittäneen Topsy-yhtiön. Asiasta ensimmäisenä kertoneen Wall Street Journalin lähteiden mukaan Applen maksama kauppahinta Topsysta oli yli 200 miljoonaa dollaria.
Apple itse on kommentoinut kauppaa omaan tuttuun tapaansa vain vakioyritysostolausunnollaan: ”Apple ostaa ajoittain pienempiä teknologiayhtiöitä, ja emme yleisesti keskustelu tarkoitusperistämme tai suunnitelmistamme.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Topsy on tarjonnut suositun lyhytviestipalvelu Twitterin dataan perustuvaa seuranta- ja analyysipalvelua seuraten ja arvioiden esimerkiksi käyttäjien yhteisiä tunnetiloja, tiettyjen asioiden asiantuntijoita sekä Twitterissä tehtyjen markkinointikampanjoiden tehoa.
Applen suunnitelmista Topsyn suhteen ei ole juuri minkäänlaista tietoa ja Applen ajatuksista kaupan takana ollaankin oltu tavallistakin enemmän ymmällään. Muun muassa arvostettu analyytikko Benedict Evans twiittasi, että kenelläkään ei ole oikein mitään ideaa siitä, miksi Apple kaupan teki. Evans pitää mielenkiintoisena kuitenkin, että Apple saa kaupassa big data -tiedonlouhinnan osaamista, mitä siltä on aiemmin puuttunut.
I've read most of the coverage of Apple's purchase of Topsy – clear that no-one really has any idea why they bought it.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Benedict Evans (@BenedictEvans) December 3, 2013
The interesting thing about Topsy is that it brings big data analytics into Apple for the first time. Not historically a strength.
— Benedict Evans (@BenedictEvans) December 3, 2013
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Wall Street Journalin arvion mukaan Apple voisi hyödyntää Topsyn teknologiaa muun muassa iTunes Radio -musiikkipalvelun, joka ei ole vielä tarjolla Yhdysvaltain ulkopuolella, osalta artistien ja kappeleiden suosittamiseen käyttäjän mieltymysten tai Topsyn taustan tuntien Twitterin tietojen mukaan. Samoin Topsyn veikataan auttavan Applea seuraamaan Twitteristä markkinoita reaaliajassa ja myymään sitten näihin tietoihin perustuen mainontaa musiikkipalvelustaan.
Applen heikkoutena on yleisestikin pidetty laajempaa heikkoutta internetpalvelujen, kuten karttojen ja iCloud-pilven, suhteen. Kenties Topsysta voisi olla apua laajemminkin Applelle verkkopalveluissa.
Yleensä Apple hyödyntää yritysostojaan aikanaan tuotteissaan. Kaksi keskeistä esimerkkiä tästä ovat Siri sekä AuthenTec, joka toimi pohjana nyt iPhone 5s:stä löytyvälle Touch ID -sormenjälkitunnistimelle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »