Apple menettää osuuttaan tablettimarkkinoista, kertoo tutkimusyhtiö IDC:n tuore tilasto vuoden kolmannelta neljännekseltä.
Applen iPadit nappasivat tablettitoimituksista enää 14,1 miljoonalla laitteella vain 29,6 prosentin siivun, kun vielä vuosi sitten osuus oli 40,2 prosenttia. Applen vaisun kehityksen taustalla on osittain kuitenkin uutuusmallien odotus – uudet iPadit julkistettiin 22. lokakuuta ja niiden myötä Applen markkinaosuuteen odotetaan pomppua jälleen kuluvalle neljännekselle.
iPadien aukkoa markkinoilla ovat täyttäneet Android-tabletit.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsungin markkinaosuus nousi jo 20,4 prosenttiin IDC:n mukaan 9,7 miljoonan laitteen toimituksilla. Samsung on viime aikoina markkinoinut vahvasti Galaxy Tab 3 -mallistoaan, joka on tarjolla niin 7, 8 kuin 10 tuumankin koossa.
”Joidenkin epäilemättä toivottua aggressiivisempaa hinnoittelua Applelta, nykyiset hinnat selvästi kertovat Applen jatkuvasta strategiasta premium-statuksen säilyttämisen osalta”, kommentoi IDC:n tablettiseurannan tutkimusanalyytikko Jitesh Ubrani. ”On syytä huomata, että Apple ei ollut ainoa, joka korotti pienikokoisen tablettinsa hintaa tuotteiden uudistuessa: sekä Google että Amazon nostivat uusimpien seitsemän tuuman tablettiensa hintaa 199 dollarista 229 dollariin kattaakseen tarkempien näyttöjen ja parempien suoritinten korkeampia kustannuksia.”
Applen ja Samsungin perässä myös Asus kasvatti 3,5 miljoonan laitteen toimituksilla markkinaosuuttaan 6,6 prosentista nyt 7,4 prosenttiin, Lenovo komeasti 1,1 prosentista 4,8 prosenttiin sekä Acer 0,9 prosentista 2,5 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
IDC:n mukaan tablettimarkkinoista yli kolmannes kuuluu edellä mainittujen perässä tuleville muille laitevalmistajille. Näiden joukossa on tunnettujakin nimiä Microsoftista Amazoniin, mutta myös lukuisia pieniä aasialaisia ”nyrkkipajoja”, jotka valmistavat nimettömiä tablettilaitteita useille eri tilaajille. Näiden edullisten tablettien käyttö vaikuttaisi poikkeavan selvästi iPadeista ja kehittyneimmistä Android-tableteista. Analyytikkopiireissä on nähty, ettei niitä oikeasti kannattaisi edes laskea mukaan samoihin tablettimarkkinoihin. Esimerkiksi erittäin arvostettu analyytikko Benedict Evans kirjoittaa blogissaan, että näillä halpatableteilla, joita myydään kehittyvillä markkinoilla on enemmän tekemistä televisioiden kuin esimerkiksi iPadien kanssa käytöltään.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »