Facebook harkitsi jälleen merkittävän yritysoston tekoa ja oli valmis maksamaan jopa yli miljardi dollaria Snapchatista, raportoi Wall Street Journal.
Facebookin perustajan ja toimitusjohtajan Mark Zuckebergin kerrotaan ottaneen yhteyttä Snapchatin perustajista Evan Spiegeliin keskustellakseen yli miljardin dollarin yrityskaupasta. Spiegelille ehdotus ei kuitenkaan kelvannut.
Snapchat on yksi viimeisimpiä nopeasti maineeseen nousseita mobiiliviestintäsovelluksia, joka erottuu joukosta viestien välittömällä tuhoutumisella. Kuvaviestit eivät jää talteen sovellukseen, vaan ne tuhoutuvat muutaman sekunnin sisällä niiden avaamisesta. Tarkoituksena on tuoda digimaailmaan tosimaailmaa muistuttavaa rennompaa keskustelua ja jakamista, jossa ei tarvitse niin tarkkaan harkita mitä tulee tehtyä ”todistusaineiston” hävitessä saman tien. Snapchat on tarjolla Androidille ja iPhonelle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Liikevaihtoa Snapchat ei ole vielä tehnyt käytännössä lainkaan, mutta firmalle laskettu arvo on silti kohonnut nopeasti. Viime kuussa Snapchatissa lähetettiin 350 miljoonaa viestiä verrattuna 200 miljoonaan kesäkuussa. Edellisellä rahoituskierroksella sijoittajat laittoivat Snapchatiin 60 miljoonaa dollaria 800 miljoonan valuaatiolla. Tämäkin kuulostaa jo suurelta summalta, mutta tällä hetkellä Snapchatin väitetään keräävän rahoitusta jopa 3-4 miljardin valuaatiolla 200 miljoonaa lisädollaria.
On mielenkiintoista nähdä, onnistuuko Snapchat rakentamaan palvelunsa ympärille myöhemmin myös menestyvän liiketoiminnan. Yhtiön lähtökohdat ovat tuhoutuvien viestien luonteen myötä hieman erilaiset kuin monilla muilla sovelluksilla. Tosin myös Snapchat pyrkii laajentumaan erilaisilla palveluilla ja onkin jo lanseerannut muun muassa laajemmat 24 tunnin tarinat, jotka voisivat tarjota aikanaan alustan myös liiketoiminnan – ja näin kestävän tulevaisuuden – luomiseen mainonnalla.
Facebook hankki aiemmin kuvanjako- ja yhteisöpalvelu Instagramin aluksi kaupasta sopimisen aikaan miljardin dollarin arvoisilla omilla osakkeillaan. Kaupan toteutuessa arvo oli alempi, mutta sittemmin Facebookin osake on jälleen kiivennyt uusiin korkeuksiin sijoittajien innostuessa Facebook-mainonnan kasvusta mobiililaitteissa. Instagramkaan ei ennen kauppaa ollut tehnyt liikevaihtoa käytännössä lainkaan ja vasta nyt se on tuomassa mainokset osaksi palveluaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jälkikäteen asiaa tarkastellen Instagram-kauppa näyttäisi olleen Facebookille erittäin suuri onnistuminen. Jollei Facebook olisi sitä ostanut, olisi Instagramista todennäköisesti kasvanut Facebookin yksi pahimmista kilpailijoista joko itsenäisenä tai kilpailijan, kuten Twitterin, suojissa. Instagramin onkin epäilty myyneen itsensä jopa liian aikaisin – eli liian halvalla.
Näyttää siltä, että Snapchatin perustajat ovat valitsemassa toisen tien. Jää nähtäväksi, versoaako Snapchatista tuleva suurmenestystarina vaiko jääkö sen suosio vain lyhytaikaiseksi villitykseksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »