Saimme kunnian olla paikalla pelialan kuumassa Tekes Skene Game Business tapahtumassa samana päivänä, kun Supercellin myyntiuutiset kantautuivat suuren yleisön korviin. Ymmärrettävästi siitä tuli päivän puhutuin aihe, mutta tapahtumassa käsiteltiin muitakin tärkeitä aiheita. Kauttaaltaan esitykset olivat mielenkiintoisia, mutta näin laadunvarmistuksen puolestapuhujan näkökulmasta erityisesti Playgroundin Wilhelm Tahtin puheenvuoro oli erinomainen.
”Quality is everything.” – Wilhelm Taht, Playground
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
MAGIQ. Playground määrittelee menestyksen avaimiksi viisi asiaa: Marketing, Analytics, Global, Innovation, Quality.
Markkinointi, analytiikka, globaalius, innovatiivisuus ja laatu, joka tarkoittaa sekä pelillistä erinomaisuutta että virheetöntä teknistä laatua. App Storeen julkaistaan joka päivä noin tuhat uutta sovellusta, joista pelejä on noin kaksisataa. Näistä vain 0,2 prosenttia saavuttaa TOP-listat elinkaarensa aikana. Siis vain kaksi noista tuhannesta jokapäiväisestä yrittäjästä. Sanomattakin on selvää, että kaiken on oltava enemmän kuin kunnossa, jos halutaan olla noiden kahden parhaan joukossa.
Applen ja Googlen tulosten järjestysalgoritmit ovat huippusalaista kamaa, joista ei faktaa ole saatavilla. Melko paljon niistä kuitenkin tiedetään ja arvataan, kuten esimerkiksi että 4,5 tähden maksullinen sovellus tarvitsee noin 4 000 latausta päivittäin yltääkseen TOP-kymppiin App Storessa Yhdysvalloissa. TOP-listojen saavuttamiseen App Storessa vaikuttaa latausmäärien ja latausmäärien kasvun nopeuden (velocity) lisäksi nykyään myös arvostelut. Mitä enemmän tähtiä, sitä pienemmällä velocitylla on mahdollisuus saada näkyvyyttä. Lisäksi uudet sovellukset ilmeisesti saavat ensimmäisinä julkaisun jälkeisinä päivinä ylimääräistä bonusta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”It’s important to reach the highest rank possible during the first few days, because it’ll be harder later.” – Denys Zhadanov, Readdle
Google Playn järjestysalgoritmi on kenties vielä monimutkaisempi. Myös Play-kaupassa vaikuttavat arvosteluiden ja latausmäärien lisäksi muun muassa myös sovelluksen kuvaus ja poistomäärät. Tämä seikka korostaa vielä entisestään testauksen tärkeyttä ennen isoa julkistusta, koska on hyvin tiedetty tosiasia, että yli 80 prosenttia ihmisistä ei kokeile huonoa sovellusta kahta kertaa enempää.
”Only 16% Will Try A Failing App More Than Twice” – Compuware, 2013
Kilpailu mobiilipeleissä ja -sovelluksissa on niin veristä, että jotkut ovat sitä mieltä, että se juna meni jo. Supercell oli ”tablet first” -strategiallaan juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa, mutta jatkossa vastaavan tempun tekeminen on lähes mahdotonta. Tarvitaan uusia innovaatioita ja ulottuvuuksia, kuten mahdollisesti älykellot tai älytelevisiot. Toki poikkeuksiakin on, kuten oululaisen Fingersoftin Hill Climb Racing, jota on ladattu tähän päivään mennessä peräti sata miljoonaa kertaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaikki MAGIQ-ulottuvuudet ovat tärkeitä mobiilisovelluksen menestyksen kannalta ja niistä jokaiseen kannattaa panostaa, myös hyödyntäen mahdollisten kumppaneiden asiantuntemusta, jos oman tiimin rahkeet eivät riitä.
Marko Närvä & Janne Lepistö
Tämä juttu on Qubilean asiantuntijoiden Mobiili.fille tuottama. Qubilea Oy on mobiilisovellusten ja -järjestelmien laadunvarmistukseen erikoistunut asiantuntijayritys, jonka testauspalvelun keskiössä on loppukäyttäjälähtöisyys. Lisätietoa löytyy verkkosivulta www.qubilea.fi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »