Microsoftin epätoivo saada lisää sovelluksia Windows Phonelle on jälleen johtanut mielenkiintoiseen episodiin. Asiasta kertoo muun muassa The Verge.
Tällä kertaa Microsoftilla ajateltiin, että olisi fiksua tuoda monien suurten Windows Phonelta sovelluksina puuttuvien yritysten ja brändien sovellus tarjolle sovelluksen muotoon paketoituna verkkosivuna, niin sanottuna web appina tai verkkosovelluksena – saamatta brändeiltä tähän etukäteen lupaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Microsoft toi yli 40 sovelluksen joukon tarjolle Windows Phonelle aiemmin tällä viikolla. Joukossa on monia paikallisia, Euroopassa tuntemattomampia jenkkibrändejä, mutta myös laajemminkin tunnettuja – kuten vaikkapa Bloglovin, Goodyear ja Booking.com. Suomalaisbrändejä asia ei koske.
Microsoftin tuotua sovellukset julki, osa brändeistä ei ollut lainkaan tyytyväisiä. Sittemmin jo ainakin Southwest-lentoyhtiön, Cars.comin ja Atari Arcaden sovellukset onkin jo poistettu.
”Olemme olleet yhteydessä Microsoftin kanssa mutta emme ole antaneet heille hyväksyntää meidän sisältömme välittämiseen”, kommentoi Southwestin edustaja Neowin-sivustolle. ”Tajuttuaan keskustelujemme olevan vielä alustavia, Microsoft poisti sisältömme kaupasta.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Microsoft on antanut asiasta seuraavan lausunnon (käännetty englannista suomeksi):
”Autamme ihmisiä pääsemään käsiksi loistaviin mobiilikokemuksiin Windows Phonella luomalla huippuluokan verkkosovelluksia, jotka näkyvät sovelluslistoilla. Nämä eivät ole korvikkeita natiiveille sovelluksille. Useimmissa tapauksissa toivomme, että verkkosovelluksen käyttö rohkaisee julkaisemaan natiivin sovelluksen. Verkkosovellukset tuovat enemmän ihmisiä yhtiön omaan verkkosivukokemukseen, joka on suunniteltu mobiiliselaamiseen, joten emme odota monia vastalauseita. Toimimme ripeästi ratkaistaksemme kaikki poistopyynnöt, joita vastaanotamme. Verkkosivujen omistajat voivat ottaa yhteyttä meihin osoitteeseen [email protected].”
Microsoftin ajatuksena näyttäisi siis olleen tuoda nopeasti tehty verkkosovellus tarjolle Windows Phone -kauppaan ja näin kannustaa brändejä kehittämään omat sovelluksensa. Kovin korkeita pisteitä tyylistä ei Microsoftille voi kuitenkaan tälläkään kertaa antaa. Viralliselta näyttävien sovellusten lataaminen kauppaan ilman osapuolten informointia ei vaikuta järjelliseltä toiminnalta, sillä käyttäjä ei välttämättä odota saavansa heikkoa verkkosovellusta jonkin brändin sovelluksen ladatessaan. Tämä voi vaikuttaa negatiivisesti hänen mielipiteeseensä brändistä, mikä puolestaan olisi tässä tapauksessa täysin Microsoftin syytä.
Edellisen kerran Microsoftin osalta outoa toimintaa nähtiin Microsoftin Windows Phonelle kehittämän YouTube-sovelluksen osalta. Sen osalta homma palautui lopulta lähtöruutuun Microsoftin nöyrtyessä useiden käänteiden jälkeen noudattamaan YouTuben omistavan Googlen näkemyksiä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »