Samsung ja Apple, jotka ovat kilpailijoita mobiililaitemarkkinoilla ovat kamppailleet pitkään eri oikeusistuimissa ympäri maailmaa. Applen mukaan Samsung on muun muassa kopioinut sen kehittämiä muotoja ja ratkaisuja. Kiistaa on ollut myös teknisistä patenteista.
Nyt esiin noussut on taas mielenkiintoinen yhteensattuma – tai sitten ei, kenties kopiointi oli Samsungin kannalta tarkoituksellista. Samsungin uuden Galaxy Gear -älykellon videomainoksen idea nimittäin vaikuttaa olevan tismalleen sama kuin aikaan vuonna 2007 Applen ensimmäisessä iPhone-mainoksessa. Mainokset löytyvät tämän jutun lopusta.
Alta löytyvät ObamaPacman-sivuston keräämät kuvankaappaukset kertovat jo myös paljon mainosten yhtäläisyydestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Molemmissa mainoksissa ideana on esittää historiallisia pätkiä elokuvista ja televisiosarjoista – iPhone-mainoksessa puhelimeen ja Galaxy Gear -mainoksessa kelloon liittyen. Lopulta esiin tuodaan uutuustuote, joka on aiempiin puhelimiin ja kelloihin nähden uudelta aikakaudelta.
Samsung on toki voinut päätyä mainoskonseptiin myös itsenäisesti, mutta historian tuntien suuri yllätys ei olisi, jos inspiraatio oltaisiinkin Samsungilla, tai sen mainostoimissa, saatu Applen mainoksesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vielä erikoisemman asiasta tekee se, että Galaxy Gearia ei ole arvioissa kehuttu, mutta sen sijaan tuore mainos on saanut positiivisen vastaanoton. Esimerkiksi The Verge summaakin asian otsikossaan: ”Samsungin paras mainos on sen huonoimmalle tuotteelle”. Älykellot ovat kehityksensä alussa, ja kuten lähes aina, ensimmäisen sukupolven tuotteet voivat olla pettymyksiäkin. Teknologian kehittyminen ajan myötä korjaa useimmat Gearissa moitituista seikoista tulevina vuosina, jolloin älykelloista voidaan odottaa suurta juttua.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »