Takana on ikimuistoinen viikko. Nokian puhelinliiketoiminnan putoaminen huipulta, vaihto Windows Phoneen vuonna 2011 ja vaikea kamppailu kahden vuoden ajan uusin asein kulminoitui viimein tunteita kuohuttaneeseen myyntiin Microsoftille.
5,44 miljardia euroa, mukaan lukien patenttien lisensointi. Kauppahintaa on haukuttu matalaksi, ja sitähän se onkin. Nokia teki pelkästään vuonna 2007 enemmän tulostakin kuin nyt nyt rahaa saadaan. Nokian puhelinbisneksen nykytilaan nähden kauppahinta oli kuitenkin käypä: älypuhelimissa Nokia tekee edelleen tappiota satoja miljoonia, vaikka Microsoft on lähettänyt sille 250 miljoonaa dollaria vuosineljänneksessä ja näin käytännössä poistanut koko käyttöjärjestelmän hinnan, peruspuhelimissa luisuttiin jo nollatulokseen eikä kehitys pidemmällä välillä ainakaan paranemassa ollut ja mikä tietenkin pahinta, tappiot söivät koko ajan Nokian kutistuvaa kassaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hinta on tietenkin vain sivuseikka, kun katsotaan Nokian laajempaa merkitystä. Rahaa tuli, mutta Nokia meni. Ja se kuohuttaa tunteita.
Nokia oli meille suomalaisille muutakin kuin joku satunnainen yhtiö. Ei Sampo Pankin myynti tanskalaiselle Danske Bankille aiheuttanut samaa tunneryöppyä. Sekin myytiin 4,05 miljardilla eurolla.
Nokia oli meille tärkeä, koska olimme voineet olla siitä ylpeitä. Suomesta oli tullut jotain tosi suurta. Pieni Suomi oli maailman kärkeä. Jonkin aikaa. Nokiaa ylistettiin. Ja sitten potkittiin. Aiheesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myynti Microsoftille tuntuu monien mielessä varmasti vain viimeiseltä naulalta arkkuun. Kovia tunnekuohuja on käyty läpi jo aiemminkin: 11. helmikuuta 2011 siirryttäessä Windows Phoneen ja hylättäessä omat käyttöjärjestelmät. Jo silloin Nokian henki kuoli monien mielistä. Peli oli hävitty, kaikki oli mennyt. Nokia ja me olimme pudonneet kuolevaisten joukkoon.
Parin viime vuoden aikana syntyi uudenlainen Nokia. Haastaja. Ketterämpi. Mutta eihän se riittänyt. Viime vuoden uutispommi olivat jätti-irtisanomista kertominen ja erityisesti Salon matkapuhelintehtaan sulkemisesta ilmoittaminen 14. kesäkuuta 2012.
Ja nyt jysähti 3.9.2013. Nokian dramaattisimmat uutiset näyttäisivät seuranneen toisiaan 15 kuukauden välein.
Nokia-nimi katoaa älypuhelimista jo ensi vuonna. Aiemmin monet meistä ostivat Nokian puhelimen, vain sen suomalaisuuden vuoksi tai ainakin sen vauhdittamana. Pian se katoaa pitkälti ostoperusteiden joukosta, vaikka kehitystyötä täällä yhä osittain tullaan tekemäänkin Microsoftin puhelimille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Työt Suomessa jatkuvat, mutta niitä tehdään jatkossa amerikkalaisohjauksessa. Ylpeyden aiheen ja taskusta löytyvän puhelimen ohella Nokia on merkinnyt monelle Suomessa myös työpaikkaa menneiden vuosikymmenten aikana. Moni on jo saanut lähteä, osa saa lähteä ensi vuonna toimintojen integroituessa Microsoftiin, mutta osa myös kuitenkin jatkaakin hommiaan.
Niin ja eihän Nokia mihinkään ole hävinnyt. Se on edelleen olemassa – sille jää kolme erillistä liiketoimintaa ja 56 000 työntekijää. Verkot, kartat ja patentit. Kuluttajien silmistä Nokia on kuitenkin katoamassa peruspuhelimia lukuun ottamatta lähes täysin. Ja se tekee kipeää.
Tähän kaikkeen johtivat virheet. Ei mikään yksittäinen asia, vaan kymmenet, sadat ja tuhannet päätökset, jotka johtivat väärään suuntaan. Osa enemmän ja osa vähemmän. Lopputuloksena oli se, että Nokia ei ollut enää valmis tai edes kykenevä kohtaamaan muuttuvaa tilannetta ja kilpailua. Siitä oli tullut liian itsetyytyväinen, hidas ja vääriin asioihin keskittyvä. Nokiassa unohdettin tärkein: yritys menestyy vain, jos sen toiminnalla on asiakkaille arvoa ja tämä arvo syntyy mahdollisimman hyvien tuotteiden tekemisellä. Nokiassa muu vei liikaa aikaa.
Kenties loppumatkallakin tehtiin vielä virheitä. Windows Phonen valinta 2,5 vuotta sitten ei mennyt nappiin. Päätös tehtiin kuitenkin silloin sen hetken tiedon varassa ja se oli mikä oli. Emmekä tiedä, miten vaihtoehdot olisivat toimineet Nokian kannalta. Ehkä paremmin, ehkä huonommin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia oli myös lopulta varsin sitkeä matkapuhelintoimialalla. Ericsson, Siemens, Motorola ja lukuisat muut alan pioneerit kaatuivat ensin. Ja lisää kaatuvia on tulossa. Nokia ei ole poikkeus joukosta. Mekin kaaduimme, vaikka olimmekin aika hyviä. Matkapuhelinala on piinallisen vaikea – muutos on pysyvää ja ripeää.
Nokian kaatoi lopulta Android. Se syntyi Applen iPhonen jalanjäljiltä ja sysäsi Nokian sivuun vahvistamalla kilpailijoita ja tuoden paremman käyttökokemuksen edullisempiin puhelimiin.
Nokia kompasteli menestystarinansa varrella jo aiemmin usean kerran. 1990-luvun puolivälissä yhtiötä uhkasi logistiikan jääminen kyydistä. Sen vyyhdin Nokia ratkaisi ja kohosikin sitten osittain logistiikkansa ansiosta matkapuhelinmarkkinoiden valtiaaksi.
2000-luvun puolivälissä Nokia kompastui jo uhkaavasti: suurlanseeraus ja laajennus pelimarkkinoille, N-Gage, meni pahasti mönkää ja simpukkapuhelimet tulivat muotiin – niistä Nokia oli myöhässä. Ne menivät sentään pois muodista. Kosketuspuhelimet, niiden tarjoama parempi käyttökokemus ja uusien pelureiden luomat sovellusekosysteemit eivät kuitenkaan olleet muotioikkuja. Ja kyvyttömyys vastata tähän muutoksen iski jo tappavan haavan Nokiaan sellaisena kuin sen aiemmin tunsimme.
Loppu on ollut vain pyristelyä. Ja se Nokian osalta päättyy tähän.
RIP Nokia.
Kiitos kaikesta hyvästä. Nokia antoi meille paljon hyvää. Uskomattoman nousun 1990-luvun lamasta, menestystä, intoa ja ylpeyttä.
Toisin kuin ihmisiä, meidän Nokiaa ei mikään estä syntymästä uudelleen. Tai onnistummeko me synnyttämään uuden ”meidän Nokian”? Sen näyttää aika.
Muutos tekee tilaa uudelle.
Kyllä tästä vielä noustaan. Purjeet ylös ja kohti uusia seikkailuja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »