Peruspuhelimissaan Nokia on käyttänyt omia Series 30 ja Series 40 -pohjaisia alustojaan, ei Microsoftin Windows Phonea. Mitä Microsoft peruspuhelimilla oikein tekee?
Tätä ihmettelee myös BGR-sivustolla suomalaisanalyytikko Tero Kuittinen. ”Ja silti Nokia onnistui myymään lähes 54 miljoonaa peruspuhelinta vuoden 2013 toisella neljänneksellä. Se on edelleen yhtiö, joka myy yli 200 miljoonaa peruspuhelinta vuodessa. Ja nyt Microsoft on mukana liiketoiminnassa myymässä 200 miljoonaa peruspuhelinta vuodessa. Onko tämä jotain, minkä Microsoft pystyy millään tavalla hallitsemaan tehokkaasti? Mitä Microsoft voi tehdä sadoilla miljoonilla 40 dollarin puhelimilla?” Kuittinen kyselee.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokian peruspuhelinliiketoiminta on ollut viime aikoina syöksyssä. Sen volyymit ovat pudonneet, mutta huolestuttavampaa on ollut jo toisella neljänneksellä lähes nollaan painuneet voittomarginaalit. Peruspuhelinten karmea kehitys saattoi olla myös Nokian koko laiteliiketoiminnan myynnin taustalla.
Mahdollisia vaihtoehtoja voisi olla, että Microsoft myy peruspuhelimet pois jollekin muulle ostajalle. Bisnes on kuitenkin niin heikossa hapessa ja kehityskäyrät sojottavat alaspäin, että myynti tapahtuisi käytännössä ilmaiseksi.
Kuittinen nostaa esiin myös vaihtoehdon. Microsoft voisi tuputtaa halpapuhelinten kautta kehittyville markkinoille omia palvelujaan Bing-hakukoneesta Skype-puheluihin ja Xbox-peleihin. Toistaiseksi tämä on kuitenkin vain spekulaatiota.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Microsoftin esittelemissä perusteluissa kaupalle peruspuhelimet ovat olleet sivuosassa ja fokus on ollut älypuhelinmarkkinoilta saatavassa siivussa, jonka Microsoft tavoittelee olevan 15 prosenttia vuonna 2018.
Mahdollista on, että peruspuhelinbisneksen syöksy vain kiihtyy, jos se ei Microsoftia jatkossa kiinnosta. Markkina on menossa alaspäin ja taistelu peruspuhelimissa on jo pitkään ollut kamppailua tuulimyllyjä vastaan.
Mielenkiintoista on, että osana Nokian ja Microsoftin yritysjärjestelyä Microsoftille siirtyvät kyllä nykyiset Lumia- ja Asha-brändit, mutta Nokia-brändin Nokia lisensoi Microsoftille käytettäväksi vain Series 30 ja Series 40 -peruspuhelimissa, ei lainkaan älypuhelimissa. Jos Microsoft ei arvosta Nokia-brändiä älypuhelimissa, tuskin Nokioina myytävät peruspuhelimetkaan sille kovin tärkeitä ovat.
Ehkä tarkoituksena on tehdä Nokiasta halpapuhelinbrändi vielä muutamaksi vuodeksi, antaa bisneksen kuolla omia aikojaan. Älypuhelimille synnytettäisiin uusi premium-brändi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »