Mobiilisovelluskauppojen julkaisuprosessit eroavat jonkin verran toisistaan. Prosessien nopeuteen vaikuttavat julkaisukriteerien ohella sovelluskauppojen tarkistusprosessit, joiden avulla pyritään karsimaan räikeimmät laatuun ja sisältöön kohdistuvat ongelmatapaukset. Tässä koottuna kolmen suurimman sovelluskaupan julkaisuprosessien pääperiaatteita pähkinänkuoressa.
Google Play – Helppoa ja nopeaa
Android-sovellusten julkaisu Google Play -mobiilisovelluskauppaan käy todella helposti ja nopeasti. Sovellus ilmestyy kauppaan parhaimmillaan muutamassa tunnissa julkaisusta. Tämä kertoo kaiken myös Google Play -kaupan laatukontrollista – sellaista ei ole, vaikka Google siivoaakin kauppaa jonkin verran jälkikäteen.
”Deliver your apps to the users you want, on the devices you want, on your schedule.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Julkaisun jälkeen kehittäjä voi päivittää sovelluksen tietoja, kuten hintaa, konfiguraatiota tai jakelutietoja, niin usein kun haluaa. Lisäksi uusien versioiden julkaisu käy todella näppärästi ja uusi versio on käyttäjien saatavilla lähes välittömästi, varsinkin jos käyttäjä on sallinut automaattiset päivitykset Android-laitteessaan.
Googlella ei varsinaisesti siis ole kaupassaan laatukontrollia, mutta olemassa on dokumentaatiota suositelluista testauksista ja muista toimenpiteistä ennen julkaisua. Ohjeissa mainitaan toiminnallisuus- ja muotoilukriteereiden lisäksi joitain luotettavuuteen ja suorituskykyyn liittyviä suosituksia kuten, että sovellus ei saa kaatua missään laitteessa tai että käyttäjän on saatava jokin palaute viimeistään kahdessa sekunnissa. Ohjeet eivät kuitenkaan ole turhan syvälliset.
”App quality directly influences the long-term success of your app—in terms of installs, user rating and reviews, engagement, and user retention.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google jättää vastuun sovellusten laadusta kehittäjille muistuttamalla, että Android-käyttäjät odottavat korkeaa laatua ja että korkea laatu vaikuttaa suoraan sovelluksen menestykseen palautteen, arvosteluiden ja sitoutuneiden käyttäjien kautta.
Apple App Store – Tiukat sisältötarkistukset ja hidas julkaisu
Jos Android-sovelluksen saa ulos tunneissa, puhutaan iOS-sovelluksen julkaisussa päivistä. Shiny Developmentin keräämän datan mukaan iOS-sovelluksen App Store -julkaisuun kuluu aikaa keskimäärin kolmesta kymmeneen päivään. Tämä johtuu siitä, että Apple tarkistaa kaikki sovellukset varmistaakseen, että ne ovat luotettavia, toimivat kuten on määritelty, eivätkä sisällä loukkaavaa materiaalia.
Ennen sovelluksen lähettämistä katselmointiin Apple suosittelee App Storen ohjedokumentaation läpikäymistä ja erityisesti hyväksyntäprosessiin tutustumista. Hyväksyntäkriteereissä mainitaan loukkaavan materiaalin lisäksi muun muassa, että kaikki kaatuvat sovellukset hylätään ja että iPhone-sovellusten tulee toimia sellaisenaan myös iPadissa.
”To make a great app, you need to test it on actual devices throughout the development process, not just in Simulator.”
Apple suosittelee myös monia testaustoimenpiteitä ennen julkaisua. Toiminnallisuuden lisäksi Apple suosittelee kiinnittämään huomiota moniin eri laadullisiin asioihin, kuten käynnistysnopeuteen, jouhevaan animointiin ja akunkestoon. Esimerkiksi sovelluksen käynnistyksessä palaute käyttäjälle pitäisi tulla välittömästi, mikä tarkoittaa alle 0,4 sekunnin vasteaikaa ja virrankulutuksen hallintaan liittyen kehoitetaan välttämään prosessorin turhaa herättämistä säännöllisillä aktiviteeteilla.
Windows Phone Marketplace – Tarkka sertifiointiprosessi ja hidas julkaisu
Windows Phone sovellusten julkaisuprosessi Marketplace-sovelluskauppaan on suunnilleen saman pituinen kuin Applen App Storessa. Sovelluksen sertifiointiin kuluu Microsoftin mukaan viikon verran ja pienet muutokset saa julki vuorokauden kuluessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”If your app or in-app product needs to be certified, it will take us up to 5 to 7 business days to make sure it meets our certification requirements.”
Windows Phone sovellusten on noudatettava tarkkaan määriteltyjä sertifiointivaatimuksia ennen kuin sovellus voidaan hyväksyä Marketplaceen. Sertifiointivaatimukset sisältävät sovelluksen toimintaan, sisältöön ja julkaisuun liittyviä sääntöjä, sekä teknisiä vaatimuksia. Teknisiin vaatimuksiin sisältyy muun muassa luotettavuuteen, suorituskykyyn, toiminnallisuuteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita. Huomion arvoinen yllättäväkin seikka on, että sovelluksen avausnopeusvaatimus on selkeästi hitaampi kuin Google Playn tai App Storen suosituksissa, sillä Windows Phone Marketplace tyytyy viiteen sekuntiin.
Nopeus ja helppous kiinnostaa
Ei ole ihme, että Google Play on ohittanut App Storen sovellusmäärissä, kun vertaillaan näiden kahden kaupan julkaisuvaatimuksia ja prosessin nopeutta. Nopeus ja helppous yksinkertaisesti kiinnostaa aloittavia kehittäjiä, ja State of the Developer Nation -tutkimuksen mukaan Android onkin selkeästi suosituin alusta aloittavien kehittäjien keskuudessa. Androidin kannatus oli 40 prosenttia ja iOS-käyttöjärjestelmän 21 prosenttia. Tosin hiukan kokeneempien kehittäjien keskuudessa iOS osoittautuu suositummaksi kehitysalustaksi.
Windows Phone jäi yllä mainitussa tutkimuksessa neljään prosenttiin, mutta oletettavasti Suomessa suosio on korkeampi, koska Nokian Lumia-puhelinten markkinaosuus on meillä varsin merkittävä. Lisäksi hiljattain julkaistu uusi työkalu Windows Phone App Studio nopeuttaa ja helpottaa sovellusten tekemistä, sillä se ei välttämättä edellytä edes varsinaista ohjelmointikokemusta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
—
Marko Närvä & Janne Lepistö
Tämä juttu on Qubilean asiantuntijoiden Mobiili.fille tuottama. Qubilea Oy on mobiilisovellusten ja -järjestelmien laadunvarmistukseen erikoistunut asiantuntijayritys, jonka testauspalvelun keskiössä on loppukäyttäjälähtöisyys. Lisätietoa löytyy verkkosivulta www.qubilea.fi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »