Sosiaalisen median jättiläinen Facebook on onnistunut kasvattamaan mobiiliversioistaan kertyvää liikevaihtoa hurjalla vauhdilla. Facebookin eilen julkistama toisen neljänneksen osavuosikatsaus, ja erityisesti mobiilin kasvattama liikevaihto, saivat osakemarkkinat villiintymään: jälkipörssissä eilen Facebookin osake pomppasi 17 prosentin nousuun.
Facebookin mobiilimainonnan tuottama liikevaihto hypähti vuoden ensimmäisen neljänneksen 375 miljoonasta dollarista 75 prosentin kasvulla 656 miljoonaan dollariin. Hurja kasvu on näkynyt myös käytännössä, sillä mainosten osuus muun muassa Facebookin mobiilisovellusten uutissyötteestä on noussut. Suomessa tilanne on sentään vielä käyttäjän kannalta kohtuullisen mukava suurempiin markkinoihin verrattuna.
Vielä vuosi sitten Facebook oli vasta aloittelemassa mobiilimainostoimintaansa, joten kasvu on ollut hurjaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Olemme edistyneet hyvin yhteisömme kasvattamisessa, osallistumisen syventämisessä ja vahvojen taloudellisten tulosten tuottamisessa, erityisesti mobiilissa”, kommentoi Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg. ”Työ, jota olemme tehneet mobiilin nostamiseksi parhaaksi Facebook-kokemukseksi osoittaa hyviä tuloksia ja tarjoaa meille vankan pohjan rakentaa tulevaisuutta.”
Toisaalta puheet myös Facebook-käytön yleisestä vähenemisestä voitaneen myös haudata tulosjulkistuksen perusteella. Facebookin päivittäisten aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi 27 prosenttia huikeaan 699 miljoonaan. Kuukausitasolla sama luku oli nyt jo 1,15 miljardia ja 21 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Useammat ihmiset siis käyttävät Facebookia kuin aiemmin, ja myös aiempaa useammin. Mobiilisti Facebookia käytti kuukausitasolla 819 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joka on 51 prosenttia vuodentakaista enemmän. Päivittäisten mobiilikäyttäjien määrä on noussut puolestaan 469 miljoonaan.
Pelkästään mobiilin kautta Facebookia käyttäviä oli huhti-kesäkuussa keskimäärin 219 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa. Esimerkiksi peruspuhelintenkin Facebook for Every Phone -sovelluksella on jo yli 100 miljoonaa käyttäjää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kasvua käyttäjämäärissä syntyi kaikilla maantieteellisillä alueilla, eniten Aasiassa ja muualla maailmassa Pohjois-Amerikan ja Euroopan ulkopuolella.
Erityisesti mobiilimainonnan hurja kasvu siivitti myös koko Facebookin liikevaihdon yli odotusten. Liikevaihtoa kertyi 1,81 miljardia dollaria, kun analyytikot olivat odottaneet 1,62 miljardia. Vuosi sitten liikevaihto oli 1,18 miljardia. Kertaeristä puhdistettua liiketulosta Facebook teki nyt 794 miljoonaa dollaria ja nettotulosta 488 miljoonaa dollaria. Osakekohtainen tulos oli 0,19 dollaria, kun analyytikot odottivat vain 0,14 dollaria. Kassassa Facebookilla oli kesäkuun lopussa 10,3 miljardia dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »