Miten Applen myynti sujui eri osissa maailmaa?
Hyvin poikkeavasti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vielä nykyisinkin Applen suurin markkina-alue on Pohjois- ja Etelä-Amerikka, jota Apple kutsuu Americas-yhteisnimityksellä. Noin 40 prosenttia Applen myynnistä tuoneella alueella liikevaihto kasvoi vuodentakaisesta 12 prosenttia ja alkuvuodestakin 3 prosenttia.
Muualla maailmassa kyyti olikin sitten kylmää.
Alkuvuoteen verrattuna pahiten takapakkia syntyi Kiinassa: -43 prosenttia. Laskua selittää osittain kiinalaisen uudenvuoden sijoittuminen ensimmäiselle neljänneksellä, mutta Apple syytti kehityksestä myös taloudellista tilannetta. Myös varastoja purettiin iPhonen osalta, eli todellinen loppuasiakasmyynti oli Applen toimituksia suurempaa. Myös kilpailulla lienee ollut vaikutuksensa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden takaiseenkin nähden Kiinassa liikevaihto laski 14 prosenttia ja muualla Aasiassa 22 prosenttia. Näin heikkoja lukuja nähtiin, vaikka Applen mukaan Intiassa iPhone-myynti kasvoi 400 prosenttia ja Filippiineillä 140 prosenttia.
Myös erityisen vaikeita taloudellisia aikoja läpikäyvässä Euroopassa liikevaihto laski vuodentakaisesta 8 prosenttia ja alkuvuoteen nähden 22 prosenttia.
Yhdysvaltain myynnin positiivisen kehityksen ohella ainoa valopilkku oli myynninkasvu Japanissa 27 prosentilla vuodentakaiseen verrattuna.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »