Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop on tuonut uutta vauhtia Nokian toimintaan. Asiasta kirjoittaa uutistoimisto Reuters muun muassa Elopin haastatteluun perustuen.
Uusi vauhti näkyy niin puhelinten tuotekehityksen vaatimana lyhyempänä aikana, kuin myös muiden päätösten nopeutumisena.
”Joukko meidän Windows Phone -tuotteitamme on 6-8 kuukauden toteutussykleissä. Liikumme niin paljon nopeammin”, Elop kertoi. Aiemmin Nokialla yksittäisen puhelinmallin kehittäminen saattoi kestää puolestatoista vuodesta kahteenkin vuoteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmassa Nokiassa prioritoisitiin laatua ja ominaisuuksia, mutta ei aikaa. ”Aiemmin oli nähtävissä käytäntö, jossa Symbianiin ja muuten, paljon ja paljon ja paljon ja paljon asioita lisättiin ja vei paljon aikaa saada laatu oikealle tasolle”, Elop toteaa.
Elop kertoi myös anekdootin siitä, miten päätös Lumia-nimestä syntyi. Elokuussa 2011 tapaamisessa johto ei meinannut saada tehtyä päätöstä nimestä.
”Putosimme melkein ansaan, joka oli osunut usein Nokian kohdalle, eli…antakaa heidän työskennellä hieman kauemmin, koska emme aivan pystyneet löytämään yhteisymmärrystä”, Elop kertoo. ”Miksi odottaa huomiseen tai ensi viikkoon? Me voisimme tehdä päätöksen tänään. Ja me teimme.” Tuloksena Nokian Windows Phonet saivat nimekseen Lumia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Osaltaan Nokian toimintaa toki nopeuttaa se, että sen rooli ohjelmistokehityksessä on nyt pienempi. Tilanne ei tältä osin välttämättä ole kuitenkaan juurikaan parempi, sillä Windows Phonea kehittävää Microsoftia on myös varsinkin viime aikoina syytetty käyttöjärjestelmän hitaahkosta kehitystahdista.
Samoin Nokian nopeammasta kehitystahdistakin odotetaan vielä tuloksia markkinoilta. Viime vuosina sekä Nokian äly- että peruspuhelinmyynti ovat vajonneet. Älypuhelinten osalta suunta lienee nyt vihdoin kääntymässä, kun Symbian-myynti on romahtanut nollaan ja Nokia myy vain Lumiaa.
Vauhdin lisäksi Elopin kerrotaan tehneen Nokiasta vähemmän ylimielisen. Osaltaan toki tähän on vaikuttanut Nokian romahdus markkinajohtajan paikalta.
”On muutamia esimerkkejä viimeiseltä kuudelta, seitsemältä vuodelta, missä Nokia huomasi trendit mutta jätti nuo trendit huomiotta, koska se tunsi olevansa jollain tavalla parempi… Ja se satutti yhtiötä moniksi vuosiksi”, Elop kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia suhtautuu nyt lämpiämmin myös kumppaneihinsa, operaattoreihin ja puhelinten myyjiin, kuten myös sovelluskehittäjiin. Samalla maanläheisempi lähestyminen näkyy myös asiakaspalvelussa. Myös itse toimitusjohtaja Elopin kerrotaan vastaavan 10-20 asiakassähköpostiin päivässä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »